Jumaat, 23 Mac 2012

Penghargaan PDRM

 
hampir 7 tahun aku dan rakan-rakan aku berkecimpung dalam dunia rondaan sukarela ini,pelbagai pahit manis telah aku serta rakan-rakan lalui,manisnya bila dapat bantu pihak berkuasa dalam segala hal.pahitnya..sukar untuk diluahkan..namun itulah hakikat yang perlu aku dan rakan-rakan lalui.aku "terjebak"ke dalam dunia ini,pabila ada satu peristiwa yang takkan aku lupakan sepanjang hayat aku,berbekalkan dari situ aku mula menyampah dengan penjenayah serta tukang fitnah..

Namun,hari ni,pengorbanan aku dan rakan-rakan dihargai pabila mendapat surat jemputan ini...terima kasih semua rakan-rakan dan keluarga...

Selasa, 20 Mac 2012

Teh O ais satu....

teh O ais..memang sedap diminum tatkala tekak berasa amat haus..apatah lagi bila ditambahkan dengan limau..memang mententu ada yang mengancam dan terancam dibuatnya.
apa kaitannya teh O ais dengan cerita aku pada kali ini..hahahaa..
semua orang memang minat atau gemar minum minuman ini..tak kira  masa,pasti orang akan memesan minuman ini..siang ke,malam ke,atau pagi ke..pasti kita akan dengar,"bang,teh O ais satu"dikedai-kedai makan..bermakna ianya amat diminati oleh semua orang,kecil ataupun besar..
begitu juga dengan kehidupan kita ini..kita juga diibaratkan seperti teh O ais..kita secara sedar atau tidak,orang disekeliling kita amat "suka"akan diri kita,baik dari segi sikap mahupun pergaulan kita dengan mereka..kalau orang dah suka,semua baik belaka..semua yang kita perkatakan orang akan kata "YE"walaupun ada kala kata-kata kita itu,tak berapa tepat,namun oleh kerana dia orang dah suka kat kita,maka "YE"lah jawapan yang akan diberikan oleh orang-orang disekeliling kita.
Cuba kalau teh O ais itu,tawar..pasti orang tak suka..silap-silap mau kena maki orang yang buat air tu..betul tak?itulah resam dunia,masa kita berada di satu tahap yang baik,kita digemari serta disenangi semua..kalau dah mula "bosan"mulalah mencari alternatif untuk buatkan kita "down"..mulalah teh O ais tu,tawarlah,air batu kuranglah,teh pekatlah dan pelbagai alasan lagi ditimbulkan..sebab---orang dah tak suka..faham-faham sahajalah.
kesian kat pembuat air tu..dia rasa,dia dah buat yang terbaik demi kepuasan hati pelanggannya...

Rabu, 14 Mac 2012

muak dahhh

hari ni 14 Mac 2012..apa ntah nasib..kaki aku kejang...waktu tido pulak tu..nasib baik aku dah pelajari cara-cara nak merawat..sejuk.salah satu faktor kekejangan urat..
mau tak mau..maka terdengkot-dengkotlah aku pergi ke pejabat hari ini..hahhaha..alhamdulillah.
tapi aku kat pejabat pun tak lama..1/2 hari aje..aku ambik cuti..balik dan lepak kat rumah.
bukan apa,ada sebab aku balik..walhal aku banyak lagi kerja yang perlu dibereskan.
entah..sikap manusia tu sendiri buat aku MUAK..aku takdelah sampai nak berdendam.aku marah bersebab dan aku dah minta maaf balik,tapi kalau dah taknak tegur aku,aku tak kisah..bagi aku,aku BAYAR zakat fitrah setiap tahun pakai DUIT hasil titik peluh aku sendiri..NAMUN jika dah main-main ketuk kepala aku,al-maaflah..aku pun ada hati,aku pun ada perasaan,walaupun usia dikau lebih "lama"daripada aku,itu tidak semestinya kau boleh buat sesuka hati kau sahajakan..gurauan ada batasannya..aku baik dengan semua.tapi bila kebaikan dibalas dengan cara begini itu melampau namanya..
Wallahualam...

Selasa, 13 Mac 2012

499 dahhh...




posting yang ke 499...wahhh...dah banyak jugak aku buat posting ni yer..semenjak menjadi blogger ni.hhahahaa..
tanggal 13 mac 2011,cuaca hujan sampai ke malam..sejukkkk..tapi kena tadah airlah pulak,al-maklumlah..esok air kat area Kuala Langat ni takde..huhuhuu...mandi ala-kadar jer lerrr.
Hari ni juga,bonda aku,ke SRJK (C) Jenjarom,untuk menerima BR1M..alhamdulillah,dapat juga yer..setelah beberapa lama borangnya ter..perap kat rumah,gara-gara orang kata nak tolong anto kan..tapi..ermmmmm...biasalahkan,manusia..nasib baik aku perasan dan sempat untuk menghantar borang tersebut..
Hari ni pak itam sekeluarga hadir ziarah,esok beliau sekeluarga nak g bercuti ke cameroon..dan seperti lazimnya,pak itan akan berjumpa dengan mak aku dahulu..
apa lagi pekena seafood lah malam ni...to my mum,thanks belanja makan,to my uncle,drive tu elok-elok dan selamat bercuti

Sabtu, 10 Mac 2012

Doa: Bengkel Pengurusan Wang & Perniagaan Anda Dengan Bijak anjuran Kelu...


اَللَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هَذَا جَمْعًا مَرْحُوْمًا وَتَفَرُّقَنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقًا مَعْصُوْمًا
وَلاَ تَجْعَلْ فِيْنَا وَلاَ مَعَنَا شَقِيًّا وَلاَ مَطْرُوْدًا وَلاَ مَحْرُوْمًا
Ya Allah kami menadah tangan memohon restu-Mu, kurniakanlah kepada kami iman yang kamil, ilmu yang memberi manfaat, rezeki yang halal, anak yang soleh, rumah tangga yang bahagia, usia yang berkat, doa yang mustajab, hajat yang tertunai, kesihatan yang berterusan, hutang yang terbayar, keselamatan dan kesejahteraan di dunia dan akhirat.
يَا اَلله ُ يَا كَرْيمُ
Jadikanlah BENGKEL MENGURUSKAN WANG dan PERNIAGAAN ANDA DENGAN BIJAK Bagi TAHUN 2012 ini sebagai wasilah ke arah mempereratkan hubungan antara kami. Ya Allah, perkukuhkan azam dan iltizam kami bersama demi mencurahkan usaha dan tenaga kepada agama, bangsa dan negara. Sempurnakan khidmat bakti kami ini sebagai satu ibadah yang dicontohi dan disegani, eratkanlah kasih sayang di kalangan kami, limpahkanlah cahaya petunjuk untuk kami terus melaksanakan tanggungjawab dengan adil demi kesejahteraan masyarakat dan negara.
يَا اَلله ُ يَا شَكُوْرُ
Kami memohon agar satukan dan perteguhkanlah hati-hati kami, siramilah hati kami dengan cahaya ketaqwaan, jadikanlah kami di bawah lindungan-Mu. Kami memohon kesejahteraan dan kebahagiaan berkekalan untuk kami di dunia dan akhirat.
يَا اَلله ُ يَا رَشِيْد
Suburkanlah sifat-sifat yang mulia di dalam jiwa-jiwa kami, dengan sentiasa merasa redha di atas nikmat dan rahmat yang telah dikurniakan kepada kami, mesrakanlah di antara hati-hati kami,tunjukkanlah kami jalan yang selamat, hindarilah diri kami dari sifat-sifat mazmumah dan siramilah kami dengan sifat-sifat mahmudah.
اَللَّهُمَّ اجْعَلْ جَمْعَنَا هَذَا جَمْعًا مَرْحُوْمًا وَتَفَرُّقَنَا مِنْ بَعْدِهِ تَفَرُّقًا مَعْصُوْمًا
وَلاَ تَجْعَلْ فِيْنَا وَلاَ مَعَنَا شَقِيًّا وَلاَ مَطْرُوْدًا وَلاَ مَحْرُوْمًا
Ya Allah, jadikanlah perhimpunan kami ini sebagai satu perhimpunan yang dirahmati dan perpisahan kami pula selepas ini sebagai satu perpisahan yang diberkati dan dilindungi. Ya Allah permudahkanlah segala urusan kami dalam menyelesaikan pelbagai masalah. Jauhkanlah kami dari segala bala bencana kebinasaan dan kerosakan dan apa-apa perkara yang menjauhi kami daripada rahmat-Mu.
رَبَّنَا ءَاتِنَا فِى الدُّنْيَا حَسَنَةً وَفِى اْلآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّار}
وَأَدْخِلْنَا الْجَنَّةَ مَعَ اْلأَبْرَارِ يَا عَزِيْزُ يَا غَفَّارُ يَا رَبَّ الْعَالَمِيْنَ
وَصَلَّى الله ُ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِيْنَ
وَالْحَمْدُ ِللهِ رَبِّ الْعَالَمِيْنَ

Sabtu, 3 Mac 2012

3 mac....tiba lagii


Terima kasih Ya Allah untuk usia yang telah Engkau berikan. Terima kasih juga untuk setiap rezeki yang Engkau kurniakan. Terima kasih untuk setiap cubaan yang Engkau turunkan.Terima kasih untuk bakat dan ilham yang Engkau anugerahkan. Sesungguhnya terlalu banyak yang telah Engkau berikan kepadaku…dan terlalu sedikit pengabdianku terhadapMu.

Engkau tetap menerima walau terkadang aku alpa, aku lupa, aku tersilap dan khilaf menafsir makna setiap kurniaan dan dugaan. Namun begitu besar kasihMu…Engkau tetap melindungi aku walaupun terkadang aku kalut merungut ketika saat-saat lemahku datang.Aku tidak pernah menafikan hakMu sebagai Khaliq walaupun terkadang aku terbuai dengan kesedihan dan kesakitan yang amat pedih.

Ampunkan aku Ya Allah pabila aku merintih nasibku di hadapanMu. Kalau bukan kepadaMu, kepada siapa lagi harus ku mengadu? Aku tidak pernah menyesali kewujudanku ini Ya Allah…namun aku hanyalah hambaMu yg dhaif dan lemah. Adakalanya aku kurang kesabaran. Ada masanya aku goyah keimanan. Ada masanya aku hampir terikut bisikan syaitan. Namun dengan limpahan kasih sayangMu, Engkau menarikku kembali jauh daripada kesesatan.

Dalam usia begini…aku ingin menjadi lebih dekat padaMu Ya Rahman. Dalam usia yang makin jauh ini…aku ingin lebih merinduiMu Ya Rahiim. Dalam usia meniti senja ini…aku ingin sekali menyambut panggilan KaabahMu Ya Al Malik.Dalam usia ubanan ini yang ku inginkan hanyalah ketenangan, kekusyukan beribadah, segala kesederhanaan dan kerendahan hati tanpa berhenti menghulur kasih pada yang sudi.

Ya Muhaimin…pimpinlah tangan hambaMu ini…pimpinlah hati hambaMu ini…pimpinlah langkah hambaMu ini akan sentiasa berpijak di atas jalan kebenaran. Ya Al Quddus… sebagai hambaMu yang hina dina, aku takkan mungkin mencapai sempurna, tapi kasihanilah aku… bimbinglah aku sentiasa agar aku mampu meniti titian siratulmustakimMu dengan tenang dan mudah tanpa cela.

Ya Al Hakiim…berikanlah ilham kepadaku agar aku mampu terus berkarya Agar aku terus mampu memberikan sedikit ikhtibar dan dakwah dengan caraku. Hulurkan kepadaku bijaksana agar aku mampu terus memacu kalam keinsanan sehingga tiba masanya Engkau menjemputku pergi.

Terima kasih Ya Allah atas segala takdir yang telah Engkau tentukan untukku. Engkaulah Ya Maha Besar… peliharalah aku ini agar terus berpegang teguh pada taliMu.

Terimalah permohonan hambaMu yang sedang bermusafir di bumiMu ini Ya Al Mudzill.

Amin Ya Rabbul Alamin.

1001 makna...

Foto-foto ini aku ambil sewaktu sambutan Hari Keluarga Al-Bajuri kali ke 41 pada 25 Disember 2014 yang lalu.. Entah kenapa aku suka ambil ga...