Isnin, 3 Ogos 2009

Ramadhan..oh...Ramadhan

Salam..tinggal beberapa hari sahaja lagi seluruh umat Islam akan menyambut bulan yang penuh dengan keberkatan iaitu Bulan Ramadhan...Alhamdulillah...dapat juga aku menyambutnya pada tahun ini..kali ini,bertambah ceria lagi dengan kehadiran puteriku Adriana Amni...Mudah-mudahan Ramadhan kali ini beri 1000 kenangan buat aku serta keluarga juga anda sekelian...

Bercerita tentang bulan Ramadhan dan Syawal..ianya pasti akan disambut dengan 2 suasana yang berbeza oleh kita semua.Mana taknya bulan Ramadhan tiba,kita beramai-ramai memenuhi masjid,TETAPI apabila menjelangnya Syawal keadaan sudah berbeza..Masjid dan Surau yang meriah pada bulan Ramadhan seperti "berduka" kerana dianaktirikan apabila tibanya Syawal.Ia kembali seperti keadaan sebelum Ramadhan,asyik-asyik muka yang sama aje beristiqamah datang ke masjid,sementara wajah-wajah yang ada ketika Ramadhan dulu...hilang entah kemana.Aku bercakap bukan untuk orang lain...aku juga..Tapi aku berjanji akan berubah...InsyaAllah..

  Sambutan Syawal berlarutan hingga sebulan lamanya..seolah-olah "membalas dendam" kerana tidak dapat makan di siang hari sepanjang Ramadhan.Syawal menjadi Syurga makan minum sehingga mengundang pelbagai penyakit yang cukup sinonim dengan kehidupan kita.Apa dia?Penyakit jantung,kencing manis,darah tinggi dan banyak lagilah...Anggota badan yang telah berehat dan telah menjalani proses "overhaul" sepanjang Ramadhan tiba-tiba dikejutkan dengan tabiat lama tuan tubuh...Kalau sepanjang Ramadhan dapatlah mesin dalam perut kerja ikut syif tetapi menjelang Syawal,ia perlu bekerja TIDAK tentu masa,bahkan LEBIH kuat lagi kerana makanan yang masuk untuk diproses canggih-canggih dan global.Inilah realiti kepada kebanyakka orang awam tetapi tidak kepada orang-orang Allah..

Semoga paparan ini memberi seribu makna buat aku dan kalian semua.Salam Ramadhan daru diri ku serta ahli keluarga..Semoga amalan kita diterima oleh Allah...

Wassalammm

Tiada ulasan:

Sulami Kasih

 Alhamdulillah,14 Oktober 2023 yang lalu,merupakan 1 kenangan yang terindah buat aku. 1 penghormatan dan penghargaan buat diri aku atas sega...