Jumaat, 3 Februari 2012

Abahhh

Tanggal 3 Feb 2012,maka genaplah 26 tahun arwah abah meninggalkan aku serta mak dan adik-beradik yang lain.Masih segar diingatan aku pada ketika dan saat arwah menghembuskan nafasnya yang terakhir,pada ketika iti aku hanya berusia sekitar 8 tahun.Ye..8 tahun..masih kecil aku pada ketika itu.Aku lihat orang disekeliling aku,mengalirkan air mata,dan diruang tamu ada orang sedang membaca ayat-ayat suci Al-Quran..aku lihat ramai saudara mara aku datang,namun..aku masih tak mengerti..pagi yang dingin itu,tak seindah pagi-pagi sebelumnya..aku lihat,hanyalah tubuh abah yang sudah terbaring di atas katil..✗ bergerak..Makin lama,makin ramai orang..bila lihat orang nangis,aku pun nangis..arwah Wak Jadi,datang memeluk aku dengan erat sekali..namun aku masih ✗ mengerti.
Hari semakin cerah,aku lihat sebuah van bertulisan jawi,yang aku pun tak tau baca,maklumlah,tulisannya bersambung-sambung..kecik lagi masa tu,so,agak makan masa untuk mengeja..
Taklama kemudian,abah diusung masuk ke dalam van,maka,bermulalah perjalanan aku dan keluarga dari Kajang ke Kampung Halaman Abah di Olak Lempit.
Jalan lama memang berliku-liku..makan masa juga nak sampai ke Olak Lempit.
Maka kami pun sampai ke destinasi.Orang makin ram- orang..aku masih tak mengerti,aku lihat orang usung,mandi,pakaikan abah kain putih dan orang solatkan abah..Tiba-tiba ada suara memanggil aku,aku naik ke atas,dan aku nampak hanya muka abah aje,sorang demi sorang adik-beradik mengucup dahi abah..sampai giliran aku..
Maka akhirnya abah disemadikan..Barulah aku tahu,bahawa abah sudah tiada lagi..pergi tak kembali buat selama-lamanya...Al-fatihah

1 ulasan:

sham berkata...

al-fatihah...moga roh arwah ayahanda Hj ditempatkan dikalang orang yang beriman...

Sulami Kasih

 Alhamdulillah,14 Oktober 2023 yang lalu,merupakan 1 kenangan yang terindah buat aku. 1 penghormatan dan penghargaan buat diri aku atas sega...