Rabu, 9 Disember 2009

perjalanan ku-malaysia ke madinah (01)

Salam,jam menunjukkan tepat pukul 2:55 pagi,tapi mata aku ni,masih lagi mata Kota Mekah..mmm..takpelah,tengah mencari-cari serta menyesuaikan diri dengan waktu di Tanah Air.
Kali ni penulisan aku hanya sekitar cerita perjalanan musafir selama 45 hari aku merantau serta mengabdikan diri kepada Dia yang satu.
Mudah-mudahan paparan aku,serba sedikit dapat ku kongsi bersama dengan kalian.Maklumlah,entah bila lagi aku akan dapat ke sana.Tapi,azam aku,pasti suatu hari akan ku jejakkan kaki bersama anak serta isteriku..InsyaAllah.
Tanggal 23hb Oktober 2009 (Jumaat),maka perjalanan musafir aku bermulalah..Di Kompleks Tabung Haji Kelana Jaya,maka berkumpulah seluruh jemaah Haji Malaysia,KT15.Ramainya..Hujan mengiringi perjalanan ku ke sana.Hujan rahmat.Adik-beradik serta sahabat handai aku,turut serta menghantar ku ke sana,jutaan terima kasih aku ucapkan.Pilu,sebak serta bermacam-macam jenis perasaan ada pada ketika itu,namun aku cuba tenangkan hati,beristighfar banyak-banyak.Niat aku cuba tanamkan sepadu-padunya,iaitu aku nak buat ibadah Haji!
(antara rakan-rakan dan ahli kariah Masjid as-Syarif yang hadir)
Jam 9.30 malam,perhhh!!saat-saat berpisah ni yang buat aku cair..Namun aku kembali kepada niat asal aku tadi,aku lawan dan terus lawan.Kita nak buat perkara baik ni bukannya senang..SYAITAN dan IBLIS tu tugasnya asyik nak mengganggu manusia aje....Jam 12.00 malam,jemaah haji telah diiringi oleh pihak PDRM menuju ke KLIA..Terima kasih PDRM!20 buah bas kesemuanya..Setibanya di KLIA,pesawat milik Kerajaan Arab Saudi,telah menunggu kami untuk diterbangkan ke Madinah..Alhamdulillah,jam 1:15 pagi,kami berlepas.Perjalanan mengambil masa sekitar 8 jam.
Tiba di Lapangan Terbang di Madinah,terus bergegas ke bilik air untuk mengambil wudhu'.Sempat lagi..Maklumlah masanya kena tolak 5 jam dari waktu di Malaysia.Selepas solat,kena tunggu lagi 3-4 jam.Nak kemana-mana pun tak boleh.Urusan pasport belum settle lagi..Jadi,bacalah apa yang patut.
(Sebaik sahaja menjejakkan kaki ke Kota Madinah,alhamdulillah)
Setelah segala urusan selesai,bas telah sedia menanti kami untuk dibawa ke tempat penginapan kami di Kota Madinah,masa ni,emak,ina dan Kak wan telah terpisah dari jagaan aku,oleh kerana masa urusan pasport tadi lelaki dan wanita telah diasingkan,jadi mereka telah selesai awal.Untuk makluman,kami di Madinah kira-kira 8 hari,nak dapatkan solat 40 waktu..sabda Rasulullah saw (riwayat Ahmad dan Thabrani) yang bermaksud; "Sesiapa yang solat dimasjidku 40 waktu TANPA luput 1 waktu pun,nescaya akan dibebaskan dari neraka,dibebaskan dari azab seksa dan dibebaskan dari sifat munafik"MasyaAllah....Renung-renungkanlah

(di dalam bas)
Setiba di Movenpick Hotel,Madinah,(keadaan di dalam bilik aku..selesakan)
aku terus bergegas ke bilik,Alhamdulillah,selesa betul.Aku bertuah kerana sebilik dengan mantan Imam Masjid Wilayah,Ybhg.Dato'Kamaruddin....Rehat jap..nak turun lepas tu nak turun bawah cari ahli keluarga dan nak ke Masjid Nabawi yang terletak 20 meter je..
(masjid Nabawi)
(lepas solat zohor,ke makam Nabi Muhammad saw)
(minum air zam-zam)
(ziarah pula perkuburan baqi')
(pemandangan waktu Subuh)

oklah,setakat ni dahulu paparan aku kali ini...akan bersambung..banyak lagi cerita...

1 ulasan:

S-a-B-r-I-n-A berkata...

Welcome back Hj G.

Hmm.. mana tak selesa.. Hotel Movenpick tuh.. Kalau kat Bahrain, satu malam harga bilik RM1000++ pak haji.. Alhamdulillah.. semua dah selamat.. Mak Ngah sihat?

JUGA TOLONG KLIK KAT SINI