Sabtu, 15 Ogos 2009

Manusia vs Perangai


Entahlah..kadang-kadang pelik juga dengan perangai insan yang dinamakan manusia ni ye..dibuat salah,tak buat pun salah..banyak beno songehnya..cemburu kot..tapi hairan gak,kenapa jenis manusia ni yang cemburu.BUKAN pakai duit dia pun..satu sen pun tak ambil.Ini atas daya usaha aku..idea aku..demi mengubah imej dan menjadikan aku serta rakan lain lebih bersemangat lagi untuk lakukan sesuatu... SEPATUTnya suka hati akulah nak buat apa.Dan sepatutnya juga dia menyokong..ni tak manusia ni lah yang beriya-iya membangkang.Dahlah kena bangkang,timbul  pula satu lagi jenis manusia yang BATU API..lagi kuatlah manusia sibangkang ni..Manusia yang jenis BATU API ni wahhh bukan main lagi lakonannya..kalah Erra Fazira..bila depan manusia BANGKANG ni...baik aje..jenis YES BOSS..tapi belakang KUTUK habis...Tak payahlah aku cerita apa yang berlaku..tak elok.Cuma nilah luahan hati aku...dan tak perlu juga aku sebut namanya..tak guna pun berkenalan dengan mereka ini..Namun apa juga yang mereka lakukan terhadap aku dan karier aku...;antaklah JANJI aku tak menyusahkan mereka.

Satu lagi jenis manusia ni juga boleh dikategorikan sama dengan BUSUK HATI ni..tapi aku kategorikannya BEBAL,,maaflah..aku tak maksud beri gelaran ni kepada orang jenis ni..tapi aku rasa memang layak pun..Perangai aku dari dulu lagi memang macam ni..gila-gila sikit aje..tapi taklah gila sangat...hahahaha..Sama juga,aku takkan melatah jika orang tak usik aku dulu..sebab bagi aku,sekali kau buat depan orang,aku MALU..aku pun ada hati dan perasaan...dan aku akan bayar tunai balik tak jam tu..jam berikut,tapi takdelah seteruk kau buat aku..cuma sipi-sipi..Ha!!Tau pula kau melenting...walhal BUKAN aku pun yang buat kau jadi begitu..kawan kau yang sentuh kau..aku pula yang kau salahkan...apa jenis manusialah kau ni yer...Laannntak kau lah..Aku dah malas nak layan manusia-manusia jenis macam yang tersebut di atas..

Dunia oh dunia..kenapa dan mengapakah seharusnya ada golongan sedemikian di muka bumi ini.Tak bolehkan antara manusia itu lihat kesenangan orang lain.Asyik hendak dengki antara satu dengan yang lain.Asyik nak tikam kawan dari belakang sahaja demi kepentingan dan kesenangan diri sendiri..Aduh!!!Jika ramai lagi makhluk sebegini..alamak BANGSA tidak akan majulah....

gambar adalah sebagai hiasan sahaja.TIADA kena mengena dengan ceritaku

6 ulasan:

Fadhlah berkata...

klu dah manusia tu perangai mcm setan...mmg setan la dia tu...manusia monggok!

gemagong berkata...

itulah dinamakan kehidupan...

zawal berkata...

fadlah:
Aku pun tak tahu apakah jenis manusia ini.Kekadang kita dah cuba lakukan yang terbaik..

zawal berkata...

gemagong..
memang tak dinafikan..lumrah kehidupan..tapi hairanlah...mengapa mereka ini sering nak susahkan orang lain ye

achon berkata...

Adindaku....selagi kita di pihak yang benar dan yakin akan kebenarannya maka teruskanlah... Sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui dan akan sentiasa bersama dengan orang-orang yang benar. Insya Allah. Orang yang disukai Allah ialah orang yang sentiasa inginkan perubahan dari yang kurang baik kepada yang baik dan dari yang baik kepada yang terbaik di antara yang baik. Usah pedulikan apa org lain kata dan buat kerana setiap perbuatan ada balasan dariNya percayalah..

zawal berkata...

Terima kasih semua

1001 makna...

Foto-foto ini aku ambil sewaktu sambutan Hari Keluarga Al-Bajuri kali ke 41 pada 25 Disember 2014 yang lalu.. Entah kenapa aku suka ambil ga...