Selasa, 14 Julai 2009

KU MENULIS

Dengan Nama ALLAH yang maha pengasih lagi maha penyayang.

Penulisan aku hari ini bertajuk : ALLAH KASIH KEPADA ORANG YANG IKHLAS

Habib al-"Ajmi adalah seorang ahli sufi yang terkenal.Pada suatu hari,gurunya,Hasan Basri datang menziarahinya."Ajmi menyambut dengan penuh hormat kedatangan gurunya,lalu dihidangkan jamuan.

Ketika Hasan Basri sedang makan,tiba-tiba datang seorang pengemis."Ajmi pun terus mengambil makanan di depan gurunya dan diberikan kepada pengemis tersebut,Hasan Basri terperanjat melihat kelakuan 'Ajmi.

"Anda sepatutnya tahu sedikit sebanyak tentang adab sopan,"ujar Hasan.

'Ajmi diam sebentar.Dan,alangkah terkejutnya Hasan apabila dengan tiba-tiba datang seorang perempuan membawa hidangan yang amat lazat.Nampaknya ia menggantikan makanan yang telah disedekahkan kepada pengemis sebentar tadi.Kedua-duanya pun makan.

'Ajmi berkata kepada gurunya,"Tuan adalah seorang yang baik.Tuan telah mendidik saya dengan pelbagai ilmu.Namun rasanya Tuan perlu berusaha meningkatkan kerohanian dan taqwa kepada Allah,kerana dengannya sesuatu amalan itu akan mendapat ganjaran berlipat ganda daripada Allah"

Hasan mengangguk-anggukan kepalanya tanda setuju dengan nasihat 'Ajmi.Nasihat itu diterima dengan ikhlas walaupun dulu 'Ajmi adalah muridnya,TETAPI kini nampaknya telah jauh ke hadapan dalam hal kerohanian.

Pada suatu waktu Hasan bertemu Habib al-'Ajmi yang sedang mendirikan solat.Hasan mendengar 'Ajmi membaca bacaan dalam solatnya dengan bacaan yang kurang elok.Maka Hasan pun enggan solat bersama dengan 'Ajmi.Hasan solat sendirian.

Pada malam itu,Hasan bermimpi bahawa Allah berfirman kepadanya,"Hasan,kalaulah engkau manjadi makmum dalam solat dengan'Ajmi itu,engkau tentu akan mendapat keredhaanKu,dan solat yang dilakukan oleh 'Ajmi adalah lebih baik daripada solat yang enkau lakukan sepanjang hidupmu.Engkau salahkan bacaannya yang kurang elok pada anggapanmu,tetapi engkau tidak tahu kesucian dan keikhlasan hatinya.Ketahuilah,bahawa Kami lebih mementingkan hati yang suci bukan hanya sekadar bacaan yang elok."

Apabila Hasan terjaga beliau segera insaf.Mungkin ;Ajmi lebih baik solatnya kerana keikhlasan hatinya.Hasan teringat sabda Rasulullah s.a.w,maksudnya "Sesungguhnya Allah tidak melihat rupa bentuk kamu,pangkat kamu,tetapi Dia melihat (menilai)hati kamu dan amal kamu yang ikhlas"(riwayat al-Tabrani)

Kesimpulannya..Walau setinggi mana pun ilmu yang kita perolehi,janganlah kita kedekut untuk mengajarkannya kepada orang lain.Walaupun kita punya pangkat,punya kedudukan dan punya segala-galanya belum tentu amalan kita diterima oleh Allah..Keikhlasan perlu hadir dalam hati,baik apa jua yang kita lakukan.Janganlah sombong...

2 ulasan:

zai berkata...

Salam Zawal..
Cewah..dah pandai cari entri2 yg bagus2 ni..lepas ni abisla akak dah tak der orang nak baca blog akak sbb penangan blog zawal..hhehehe gurau jer..keep up a good work !!! teruskan menulis dan berpesan2 sesama insan..

zawal berkata...

salam kak zai...
Terima kasih kak..atas dorongan dari blog akak juga..namun blog akak akan tetap saya buka..dan copy..hahahah..tq kak..bila nak singgah Banting?

JUGA TOLONG KLIK KAT SINI