Khamis, 28 November 2013

Ya Allah..selamatkanlah

Hari ni jam 10.00 pagi, insya Allah anak kecik ini akan menjalani pembedahan.Moga Allah selamatkanlah segalanya...

Ahad, 24 November 2013

Belajar susah dahulu

Sesekali dapat mencuri masa...memanglah best..

Abis kena potong๐Ÿ˜…

23 Nov 2013 bertempat di Hospital Banting, seramai 130 orang kanak-kanak sekitar usia 7-12 tahun telah menyertai program khatan perdana.
Perancangan yang mengambil masa kurang dari seminggu ini tidak mematahkan semangat kami untuk melaksanakan program yang murni ini.Bukan sahaja dari Banting,luar daripada Banting pun ada. Alhamdulillah. Imbas kembali,dalam jangka masa yang singkat itu,nak kumpulkan peserta memang mencabar minda san keimanan. Terpaksa lakukan pelbagai plan,termasuk edar flyers di masjid-masjid dan surau di Kuala Langat dan aku juga telah muat naik dilaman FB milik aku.Akhirnya..berjaya juga dilaksanakan.
Diakui,setiap program,kita hanya rancangkan yang terbaik demi yang terbaik,namun iti semua perancangan sahaja,tak dinafikan bahawa ada juga kekurangan.Mewakili penganjur,aku pohon kemaafan dan setinggi penghargaan terima kasih diucapkan kepada seluruh peserta dan urusetia yang terlibat. Insya Allah ianya akan dijadikan program tahunan..๐Ÿ˜†๐Ÿ˜†

Khamis, 21 November 2013

Hj.Mohd Diah dalam kenangan..Al-Fateha

Dalam kenangan...

20 November 2013,sememangnya aku diuji lagi oleh ALLAH. Pukul 2 pagi seluruh anggota badan aku panas,tapi pada masa yang sama aku kesejukkan. ALLAH sahaja yang tahu apa yang aku alami.Sah aku "tumbang"setelah sekian lamanya. Mungkin faktor aku tak cukup rehat.
Seharian aku terlantar di katil.Terima kasih diucapkan kepada isteri serta anak-anak dan bonda yang menjaga aku.
Namun..jam 9 lebih aku terima panggilan dan makluman bahawa Haji Mohd Diah telah kembali kerahmatullah. Aku cuba untuk kuatkan diri,namun aku GAGAL.
Sebaik memaklumkan kepada kawan-kawan mengenai berita itu, aku mengelamun seketika,masih terngiang-ngiang ditelinga aku ini sewaktu Mesyuarat Agung Masjid As-Syarif tempoh hari,sewaktu arwah melangkahkan kaki memasuki perkarangan Masjid,aku sempat mengusiknya, " Haji,apa macam,pemegang ni dah siap dipasang".Arwah pada ketika itu,senuym kepada aku sambil berkata" Haa! Nasib baik kau dah pasang,kalau tidak malam ni,aku timbulkan lagi isu ini".Kami berdua bergelak sakan pada ketika itu.
ALLAH...walaupun jarak usia arwah dengan aku amat jauh bezanya,namun ianya tidak menjadi halangan bagi aku untuk bergaul dengan sesiapa sahaja. Nampak macam serius sahaja arwah,namun budinya amat baik sekali. Pemergian arwah,aku tak terkilan,sebab hajat serta hasratnya telah aku tunaikan.
 Pada pagi ini,walaupun aku masih tak berapa nak OK lagi,aku gagahkan jua pergi ziarah arwah,sempat aku membacakan Yaa-sin disisinya sebelum aku melangkahkan kaki menuju ke tempat kerja.Hanya itu sahaja yang terdaya dan termampu aku laksanakan....
.AL-FATEHAH, semoga rohnya dicucuri rahmat serta ditempatkan bersama-sama dengan orang yang beriman.

Ahad, 17 November 2013

Semoga berjaya Pasukan Bolasepak Pemuda Telok Datok

17 November 2013-Setelah sekian lama memohon dan bagi menzahirkan sokongan terhadap  sahabat-sahabat pemuda di Taman Seri, maka pada petang yang bermakna ini, hasil sumbangan dariapada rakan-rakan,satu program penyerahan jersi bola sepak telah diadakan.

Sabtu, 16 November 2013

Jikalau aku.....pasti aku.....

Surau Ummi Yatimah..Alhamdulillah,hari ini buat pertama kalinya aku dapat jejakkan kaki melangkah masuk ke dalamnya. Kebanggaan aku juga sebab jikalay dahulu hanya ada surau bernamakan arwah datok aku, kini ada pula surau yang telah dinamakan dengan nama nenek aku.
Lebih menarik, surau ini telah diimarahkan bersama-sama dengan para pelajar Maahad Tahfiz D'Itqan Kampung Olak Lempit. Majlis ringkas dimulakan dengan solat Zohor berjemaah dan diikuti dengan bacaan tahlil arwah..Alhamdulillah..
Aku pun teringin nak buat sedemikian..tu pun kalau aku kaya. SURAU MASHOD dan SURAU MARIAMAH..Subhanallah..

Jumaat, 15 November 2013

Aku yang seperti dulu...

Bagi aku,inilah kenangan yang paling manis sekali pabila aku berucap di hadapan idola aku sendiri sempena Majlis Hari Kecemerlangan Pelajar Sekolah Agama KAFA Integerasi As Syariff semalam.
Gementar dan gemuruh memang ada.Tipulah kalau aku katakan tiada perasaan tersebut. Namun syukur alhamdulillah aku dapat atasinya.
Bukannya mudah..teks ucapan seminggu aku siapkan.

Sabtu, 9 November 2013

Alhamdulillah.

Alhamdulillah..aku sedaya upaya pikul amanah dan tanggungjawab ini sebaik mungkin. Misi dan visi yang harus aku teruskan demi perjuangan yang belum selesai. Akan aku dekat dengan mereka.

Rabu, 5 Jun 2013

ALLAH sahaja yang dapat membalasnya...


5 Jun 2013,merupakan satu detik bersejarah dalam kehidupan aku.Bukan niat nak membanggakan diri aku dengan apa yang aku lakukan,tapi aku PUAS kerana ianya berhasil.
Penghujung 2012,aku diamanahkan oleh para ibu bapa untuk mengjadi Pengerusi Jemaah Pengurusan disalah sebuah sekolah agama disekitar kawasan tempat tinggal aku dan kat situ juga putera aku menuntut ilmu keagamaan,InsyaAllah,puteri aku akan mengikut jejak abangnya.
Perkara pertama yang aku nampak dan tertarik nak lakukan ialah,membina lorong pejalan kaki untuk anak-anak sekolah ini.Ye,aku mesti lakukan.Yelah,jarak antara kelas dan surau,kelas ke kantin,kelas ke bilik guru memang tak jauh sangat pun,kalau cuaca elok,ok lah,tapi bayangkan jika hujan turun.Aku yakin anak-anak ini tak dapat menunaikan solat Zohor atau Asar berjemaah disurau,begitu juga guru..tak dapat untuk mengajar,yelah basah kena hujan.
Januari 2013,aku menyuarakan pendapat aku itu dan ianya telah mendapat restu daripada sahabat-sahabat.Ermm,restu dah dapat cuma modalnya sahaja.
Aku suarakan pula kat sahabat aku ni,aku suruh dia membuat pengiraan,wow hampir 50K.Mana aku nak dapatkan.Namun aku masih lagi mendiamkan diri dengan memikirkan jalan penyelesaian yang terbaik.Aku pohon agar pihak sekolah keluarkan surat pohon derma.Bermula dengan hamba ALLAH yang menyumbangkan RM100 tu pun pabila aku terangkan akan kelebihan yang akan beliau dapat diakhirat nanti.Masya Allah,dari situ syarikat aku pun mula menyumbang hinggalah pada akhir Mei 2013,aku berjaya mengumpulkan sebahagian daripada kos itu.Walaupun RM10 aku tetap terima dengan hati lapang kerana bagi aku,sikit atau banyak,niatnya yang paling utama,kecil bagi penyumbang namun besar maknanya bagi anak-anak ini.Ramai yang mempertikaikan tindakan aku ini.Ada juga jabatan kerajaan yang bila aku ajukan surat,acuh atau tidak aje,bank pula,ermm..kalau takde akaun,maaf tak dapatlah.
Owh ye,Mei 2013,kerja-kerja pembinaan pun siap 100%.Bila dah siap makin sukarlah pihak jabatan tersebut nak bagi.Mereka kata,kenapa dah siap baru nak pohon?
Jawapan aku senang aje,kalau aku pohon sebelum siap,aku rasa hingga ke hari ini pun benda alah tu tak akan ada.Jadi aku buat cara akulah,pohon sumbangan sana-sini.SubhanAllah,bayangkan ye,jika anak-anak tersebut yang seramai lebih kurang 180 orang pergi solat Zohor dan Asar berjemaah,lalu di bawah susur gajah tu,agaknya berapa banyak pahala atau ganjaran yang para penyumbang dapat ye.
Semakin hari semakin kuat aku berdoa,walaupun pihak pemaju tidak meminta wang daripada aku atau pihak sekolah,namun harus diingat,pemaju pun ada keluarga juga untuk disara.Alhamdulillah,doa aku dimakbulkan pabila pada hari ini..wang baki pembinaan susur gajah itu telah disumbangkan oleh seseorang.
Pabila aku mendapat berita itu,aku secara spontan sujud syukur..syukur yang teramat sangat.
Apa pun,kepada seluruh penyumbang,ALLAH sahaja yang dapat membalas budi baik anda itu..Terima kasih...

Rabu, 8 Mei 2013

5 tahun...izinkan diriku..meluahkan rasa...MAAFkanlah aku..


Alhamdulillah,segala-galanya telah berakhir.Namun segala-galanya BELUM berakhir.Perasaan kecewa,sedih dan pilu,memang ada dalam jiwa ini,selagi bergelar manusia,selagi itu perasaan sedemikian ada di dalam diri masing-masing.
5 tahun,merupakan satu tempoh yang amat lama bagi aku dalam melaksanakan amanah dan tanggungjawab selaku pemimpin.5 tahun juga merupakan satu tempoh yang penuh dengan dugaan serta pengalaman.Pahit dan manis,namun ianya harus aku telan.5 tahun,aku mengenali siapa teman,siapa lawan dan siapa yang cuba "menikam"dari belakang.Namun,aku sedikit pun tak rasa kesal dengan apa yang cuba mereka lakukan.Malah aku kini lebih berhati-hati dalam memilih kawan untuk bicara.
5 tahun,aku rasa,cukuplah setakat ini sahaja...Aku berundur bukan kerana aku TEWAS,aku berundur kerana aku ingin merehatkan minda dan aku bertanggungjawab terhadap keputusan luar jangka ini.Biarlah pengganti aku meneruskan perjuangan.Lebih baik daripada apa yang telah aku lakukan.
Bagi aku,secara peribadi,aku amat berpuas hati dengan apa yang telah aku lakukan.Aku juga ingin merakamkan ucapan terima kasih aku kat orang-orang yang rapat dengan aku sepanjang 5 tahun ini.Di sinilah aku mula mengenali dunia "luar",di sinilah aku belajar erti perjuangan..dan di sinilah aku mula kenal sapa di atas dan siapa di bawah.. apa pun,maaf aku pinta kepada semua....

Isnin, 28 Januari 2013

Perjalanan Terhad-bahagian 3

Penyerahan bendera Keluarga Al-Bajuri kepada keluarga SABAH


sarapan pagi



shopping time

nak melekakan..terpaksalah beli benda alah tu





makan malam


dahhh nak balik..apa pun terima kasih semua

PERJALANAN TERHAD-bahagian 2

Alhamdulillah..selamat tiba di KK
Perjalanan dari Kuala Lumpur menuju ke Kota Kinabalu mengambil masa 2 jam 30 minit.mujur ada HOT SEAT..memang berbaloi..hehehe.
Apa lagi dari jam 1630 hingga 1805..anak-anak punyalah xcited..maggi pun terpaksa aku belikan..hahaha
Gumbiranya....  
Bak kata Umar (adik ipar aku) SAPA YANG BANJIR dulu..hehehe,,nilaikan sendiri arrr
DENGAN LAFAZ BISMILLAH..AKU RASMIKAN KERETA INI.. SAB 7001 M

PERTEMUAN YANG BERMAKNA
ANTARA JUADAH YANG TELAH MENANTI KAMI
ANTARA YANG SEMPAT DILAWATI
MANJE NYA...

PERJALANAN TERHAD-bahagian 1

Pengalaman Pertama "uruskan"sendiri..hehehe

Alhamdulillah..perancangan yang begitu singkat telah pun selamat dilalui..Hanya kerana bisikan "bawa mak ke Sabah"sewaktu aku selesai solat Maghrib di dalam Masjid As-Syarif,aku tanpa buang masa telah merealisasikannya pada tanggal 25-27 Januari 2013 lalu..Itu pun aku tak lihat kalender,walhal aku boleh bertolak pada sehari sebelum tu dan balik selepas tarikh tu..Namun..niat aku bukan untuk jalan-jalan,namun,niat aku satu,bawa mak untuk lihat keadaan abang ipar aku serta seluruh ahli keluarganya di sana,disamping ziarah sebelum mereka sekeluarga berangkat ke Tanah Suci Mekah insyaAllah pertengahan Febuari nanti..dan sambil bawa anak-anak aku merasai naik kapal terbang..
Duit boleh aku kumpul..namun pada hakikatnya,aku sehingga hari ini,masih terfikir apakah maksud "bisikan"tersebut..Namun..aku anggap ianya satu rahmat buat diri aku ini.
Betul ke kaunter ni?aku pun blur...
Alhamdulillah..ayah dah tunaikan hajat "adik"nak naik kapal terbang
X-cited nak jumpa cucu SABAH
2 beradik yang dah tak sabar nak naik kapal terbang
Yeah..masanya telah tiba

Khamis, 10 Januari 2013

ALHAMDULILLAH..TERIMA KASIH SEMUA

KENANGAN YANG ABADI

apa pun aku mulakan dengan ucapan ALHAMDULILLAH..
ALHAMDULILLAH kerana aku selamat menjalani pembedahan "kecil"tapi impak besar pada tanggal 8 Januari 2013 yang lalu..kini aku semakin pulih seperti sediakala..hanya menanti hari untuk aku buka jahitan.
Seumur hidup,inilah kali pertama aku menjejakkan kaki ke dalam bilik pembedahan.
Jiwa dan raga aku sepenuhnya aku serahkan kepada DIA yang satu.Pelbagai macam perasaan timbul dan menghantui diri aku,namun aku bertawakal sahaja.Ada umur,jumpa lagi.
Tepat jam 7:07 pagi 8 Jan,aku ditemani oleh isteri serta anak-anak aku juga emak berangkat ke Pantai Hospital Klang...berdegup kencang jantung aku...915pagi..aku diarahkan untuk memakai pakaian rasmi..perghhh...menggetar lutut beb!
9.25pagi..suntikan bius diberi..perghhh aku ingat aku kebal..sebab tak rasa apa-apa pun..degupan jantung aku diperiksa,normal..darah tinggi..normal..semua normal...alhamdulillah..
9.30 pagi..masanya telah tiba..aku diusung ke bilik pembedahan..haaaa..ni aku dah cuak giler...tak sampai 5 minit,datang lagi sorang doktor,pakar bius lagi..cucuk kat tangan..perghh..aku hebat..aku still masih boleh tahan....dan aku.................................................................
hingga aku sedar sekitar jam 1225pm,aku ntah kat mana aku pun  tak tahu..yang aku tahu,,aku jerit..nak muntah...pastu aku tido balik..hahhahahaa
123pm,aku buka mata dan lihat anak,isteri serta mak ada disisi..Alhamdulillah...aku dah selamat rupanya dan aku masih diberikan kesempatan lihat alam ini disamping menambahkan amalan aku lagi..

SECARA PERIBADI,AKU UCAPKAN JUTAAAN TERIMA KASIH BUAT ISTERI,ANAK-ANAK,EMAK,ABANG-ABANG,KAKAK-KAKAK,ADIK,PAKCIK & MAKCIK,DATO'ZABIR,HJ.MUBIN,HJH HANIM,P3,PG,FADHLAH AFIF,MOHAMMAD KHAIRUL DATO'ABD.SAMAD, SERTA BARISAN KEPIMPINAN PERGERAKAN PEMUDA UMNO KUALA LANGAT YANG SUDI MENZIARAHI AKU,
TIDAK AKU LUPAKAN JUGA BUAT SELURUH TEMAN-TEMAN FACEBOOK AKU YANG SENANTIASA MENDOAKAN KESEJAHTERAAN DAN KESELAMATAN AKU,

PENGHARGAAN AKU JUGA KEPADA DOKTOR IBRAHIM LAM YEAW FAH/DR GANESWARAN SERTA JURURAWAT DI DAY CARE HOSPITAL PANTAI KLANG.
FIRST CLASS!

Rabu, 2 Januari 2013

Anak-anak ku dah besar

GELAGAT PUTERA-PUTERI AKU
Setiap awal tahun pastinya para ibu dan bapa menjadi sibuk..ada yang ambik cuti..termasuklah aku..bukan apa..nak uruskan hal anak.hehe..anak tak sibuk..ibu dan bapa yang over..termasuk aku jugak.
Namun..memang tak dinafikan..ianya telah menjadi lumrah dalam kehidupan kita ini..dah ada anak..tentulah faham akan situasi ini.
Dan buat julung kalinya..aku terpaksa turun padang..menjenguk permasalahan disekolah..ragam ibu dan bapa..perghh..agak busy jugak hari ni..
Namun..ianya tak jadi halangan buat aku untuk menjalankan tugas sebagai ayah kepada anak aku.Adam dah darjah 2..Amni
.hehe..tadika tu..
Apa yang aku harapkan..agar mereka menjadi pandai..lebih pandai daripada aku..duit..insyaAllah aku boleh usahakan demi mereka..kerana..mereka anak aku!



HJ.ZAWALAJAM B.HJ.MASHOD
(0102318581)

1001 makna...

Foto-foto ini aku ambil sewaktu sambutan Hari Keluarga Al-Bajuri kali ke 41 pada 25 Disember 2014 yang lalu.. Entah kenapa aku suka ambil ga...