Ahad, 30 Disember 2012

Dalam suka ada gembira

Kepuasan yang teramat sangat bila dapat tunaikan impian putera puteri aku pada hari ini.Dah lama tak santai sebegini..ketawa bersama..menangis bersama..hakikatnya..hanya Allah sahaja yang tahu isi hati aku.



HJ.ZAWALAJAM B.HJ.MASHOD

Khamis, 27 Disember 2012

Pengalaman yang kita tak boleh beli dengan RM

1 pengalaman yang tiada tolok banding dan tak akan aku lupakan sampai bila-bila.
Terima kasih aku ucapkan kepada pihak syarikat yang telah hantar aku ikuti kursus lanjutan ini..


HJ.ZAWALAJAM B.HJ.MASHOD

Selasa, 25 Disember 2012

Spontan sungguhhh...

Bukan senang aku nak ambil gambar pakcik dan makcik aku ni..hehehe..abis kena dera dengan aku..tapi..semuanya ok..


HJ.ZAWALAJAM B.HJ.MASHOD
(0102318581)

Hannan kini tak solo lagi ..

Syukur..makin bertambah besar keluarga Allahyarham Hj Kadir..pabila kali ini sepupu aku mengikat tali pertunangan dengan gadis pilihan hatinya dari Kajang.Berbaju purlpe..segak bergaya..hehehee..apa pun..tahnian Hannan..


HJ.ZAWALAJAM B.HJ.MASHOD
(0102318581)

Jumaat, 23 November 2012

Adam dah dewasa..Ayah bangga...

ermm..masih segar dalam ingatan..namun setinggi-tinggi kesyukuran aku lafazkan pabila semuanya telah selamat..hati pada mulanya memang agak gelisah juga..namun Alhamdulillah...
Tanggal 20 November 2012 yang lalu..putera aku Arif Afif telah pun selamat dikhatankan di Klinik Adib,Banting.Dan sepanjang malam aku memang tak lena tidur dibuatnya,mengalahkan aku pulak yang nak berkhatan..nak gelak pun ada..namun itulah lumrah kehidupan dimuka bumi ini.
Tiba hari yang dinantikan..denyutan jantung aku kian kencang,namun secara jujur aku katakan,aku GAGAH kan juga..sampai aje diklinik..aku pun secara spontan serahkan ic aku kat nurse tu,aku nak jumpa doktor..
kan aku dah kata aku GEMURUH..mungkin sebab aku "teringat"kat arwah abah kot..sebesar Arif Afif aku tengok dengan mata kepala aku sendiri bagaimana keadaan abah ketika di hospital,sana sini ditebuk..mungkin sampai sekarang aku agak TIDAK BERANI untuk lihat semua tu hinggakan wife aku yang terpaksa temankan anak aku berkhatan..apakn daya..aku hanya insan biasa

Selasa, 13 November 2012

Ujian buat Abang As..kerana ALLAH sayangkan Abang

Merenung jauhh...inilah wajah abang ipar aku pada hari ini.ALHAMDULILLAH...

Memang tak pernah aku dengar yang abang ipar aku ni masuk hospital..tup-tup Jumaat lepas dimasukkan ke dalam Hospital Sipitang,Sabah..perghh..JUJUR aku katakan BERDERAU jugak darah aku.Manakan tidak..aku rasa semua makan-minum dikawal rapi..
Keadaan beliau pada Jumaat lalu.

Tapi..aku nak ziarah pun lokasinya agak jauh..namun sebagai seorang adik..doa yang mampu aku kirim kan buat beliau dan kepada kepada kakak aku serta anak-anaknya..DOA KALIAN LEBIH MUSTAJAB...
Bacalah doa ini:

لاَ بَأْسَ طَهُوْرٌ إِنْ شَاءَ اللهُ
“Tidak mengapa, semoga sakitmu ini membuat dosamu bersih, insya Allah.”[1]
أَسْأَلُ اللهَ الْعَظِيْمَ رَبَّ الْعَرْشِ الْعَظِيْمِ أَنْ يَشْفِيَكَ ×7
“Aku mohon kepada Allah Yang Maha Agung, Tuhan yang menguasai arasy yang agung, agar menyembuhkan penyakitmu

Sesungguhnya ianya satu bentuk ujian ALLAH kepada hambanya yang dikasihi.ALLAH sangat sayangkan hambanya... Kepada abang As..banyakkan rehat ye..Kami keluarga di Banting senantiasa mendoakan yang terbaik buat abang...

Khamis, 1 November 2012

Cetusan Hamba MU...ampunkan aku....

Indah bukan..pabila mendengar muzik ini..sayu..pilu..namun adakah kita sekadar menghayatinya sahaja tanpa mengambil kira setiap bait-bait lirik yang kelihatan di skrin komputer atau laptop kita...Bagi aku..inilah muzik yang membuatkan diri aku TENANG dan tanpa aku sedari aku menitiskan air mata..Ya ALLAH..betapa kerdilnya aku..Betapa hinanya aku disisi Mu..Terlalu banyak dosa-dosa yang telah aku lakukan..baik aku sedar mahupun tidak..Namun..aku hanya manusia biasa yang tak lari daripada melakukan dosa.Ampunkanlah aku YA ALLAH..
Aku cuba lakukan yang terbaik untuk diri ini dan keluarga aku..Namun ada kala AKU TEWAS dengan bisikan Syaitan itu..YA ALLAH ampunkanlah aku..Aku tahu,aku tidak layak untuk masuk syurga Firdaus Mu itu..Namun Ya ALLAH AKU TAK SANGGUP menuju ke NERAKA JAHANNAM MU itu..Ampun aku..Ampunkanlah aku..
Melakukan sesuatu perkara yang baik,kadang-kala disalah erti oleh sesetengah pihak.Aku akuinya YA ALLAH...Aku sedang diuji oleh MU.Mahu atau TIDAK aku harus meneruskan apa jua rintangan serta halangan yang mendatang TANPA perlu menoleh kebelakang..Walaupun PERIT,walaupun PEDIH untuk menelannya..kerana ALLAH mengetahui segala apa yang berada di dalam jiwa dan raga aku kerana DIA yang menciptakan aku serta DIA YANG MENGILHAMKANNYA...
Sesungguhnya apa yang aku lakukan BUKANNYA kerana nak mencari nama,pangkat atau darjat..aku lakukan HANYA kerana ALLAH..Bukannya aku pandai,,bukannya aku bijak..NAMUN aku berusaha untuk jadi PANDAI dan BIJAK dengan cara dan kaedah aku yang tersendiri..
Sesungguhnya  KAU LEBIH MENGETAHUINYA...

Rabu, 31 Oktober 2012

Balasan yang diterima...

 


Memang aku akui,mood aku 2,3 hari ni MEMANG KACAU kerana memikirkan permasalahan orang daripada masalah aku sendiri..Di tolong SUSAH,dah ditolong aku yang SUSAH.Pekehalnya ni Yop..Janganlah bagi alasan yang tak masuk dek akal fikiran.Ya ALLAH..berikanlah aku kekuatan dalam menghadapi permasalahan ini.Permudahkanlah urusan aku!
Ya..beginilah cara kehidupan orang yang berkhidmat secara sukarela,membantu orang tatkala mereka memerlukan bantuan..diberi BETIS berkehendakkan PEHA..dah DAPAT PEHA dan yang lebih baik lagi.Dan bila dah dapat lebih baik dan yang terbaik.Manusia jenis apakah ini?Yang tak tahu erti BERSYUKUR dengan apa yang telah diperolehinya?Bukan aku nak mengungkit atas apa yang aku lakukan sepanjang hayat aku,dan bukannya aku nak balasan atau nama atas apa jua tugasan yang aku lakukan,akan tetapi bertolak ansurlah sedikit Yop.
Aku hanya mahukan HAK aku sahaja,dimana aku telah diamanahkan untuk mendapatkannya.Dari bulan Ogos hinggalah hari ini..Jawapan still sama,"Dah call tapi takde orang angkat"..Kalau dah takde orang angkat phone tu,maka ikhtiarlah PERGI ke organisasi atau Jabatan yang berkenaan,takkan itu pun nak diajar,kalau itu pun nak diajar bermakna MEMANG KURANG AJAR.So,kesimpulannya,aku give up dengan kau dan pentadbiran kau..dan jangan sampai aku bertindak diluar batasan naluri aku.Selama ni,pelbagai aduan telah aku terima,NAMUN,aku ulangi,NAMUN aku masih tutup sebelah mata.Kini TIDAK lagi.Cukup..aku dah sampai kemuncaknya..kesabaran aku telah berada ditahap yang begitu MAKSIMUM.
Jarang sekali aku bersikap sebegini...lebih memedihkan hati aku pabila SMS aku dibalas dengan bunyi,kalau takde rezeki,apa nak dikata..ALLAHUAKBAR...kenapa cetek sekali pemikiran..Rezeki ada tapi kau yang MEMBUATKANNYA TIADA.Apa yang aku harus jawab dengan pihak atasan?Nak bagi alasan:-
  1. Dah call,tapi takde orang angkat?
  2. Terlupa?
  3. Takde Rezeki,Nak buat macamana?
Kalau minggu lepas aku minta,bolehlah aku beri jawapan seperti di atas,ni dah masuk 3 BULAN. Takkan aku nak bagi alasan yang sama Yop?
So aku nekad,akan STOP kat sini sahaja..pandai-pandailah uruskan sendiri,kesian YOP..kau kena ingat apa yang kau buat sekarang ni..ALLAH lebih mengetahui...

Selasa, 30 Oktober 2012

Lambaian Kaabah buat Ati dan keluarga

Secara peribadi aku lahirkan rasa syukur aku ke hadrat Ilahi kerna DIKAU makbulkan hajat Ati sekeluarga menjejakkan kaki ke kota suci Mekah pada tahun depan bagi mengerjakan ibadah umrah. Alhamdulillah. .
Hanya KAU sahaja yang tahu akan perasaan aku sebaik aku mendapat khabar ini.
Aku doakan yang terbaik buat Ati dan keluarga sepanjang berada di sana.. Aku doakan agar segala urusan dipermudahkan.. banyakkan kesabaran walau apa jua yang berlaku. Aku maafkan akan semua dosa lau sekeluarga.Jangan lupa ye doakan yang terbaik untuk aku dan keluarga ye. 







Hj Zawalajam Hj Mashod

Ahad, 21 Oktober 2012

Mula ke era baru...

Tugasan Pertama YDP..hehehe..menyampaikan hadiah..
 Apa yang aku paparkan di sini bukanlah tujuan untuk riak atau takbur dengan apa yang aku peroleh dan kecapi kini.Hanya menjadi coretan manis dalam kehidupan aku ini.
Semakin aku nak melepaskan semua tugasan aku semakin banyak yang melantik aku pegang jawatan.Allahuakbar!semakin berat tugas dan tanggungjawab yang harus aku pikul.Aku bukannya nakkan jawatan..aku lakukan semua itu kerana ALLAH dan aku minat dengan apa yang aku lakukan.Takde "boss"maka aku "free"untuk lakukan..bila masa sahaja yang aku inginkan,aku akan buat.Kekadang aku akui,separuh jalan aje..bukan kerana aku MALAS,tapi kerana aku aje yang "beriya-iya"last-last aku pun terjebak men"slow"kan diri dalam apa jua situasi.
Kali ini,kepercayaan telah diberi kepada aku untuk mengepalai PIBG KAFA As-Syarif..perghh..lagi hebat.Jawatan berat dan tugasnya apatah lagi..beralih arah pula aku ke alam persekolahan.Pelbagai perkara yang aku kena fikirkan,bukan sahaja hal anak-anak aku,malah hal anak-anak orang lain yang dihantar ke situ.2 tahun tempoh aku..dalam tempoh itu aku kena perbaiki apa jua kelemahan serta kekeurangan yang ada.Ada 173 orang murid dan 8 guru di bawah tanggungjawab aku.Perghh..Aku harapkan agar semuanya dapat berikan kerjasama sepanjang aku terajui pimpinan ini.Amanah tuu..
Walau apa pun aku kena adil dalam hal pentadbiran ini,semua kena tahu..dan semua kena ambil tahu..dan aku akan buat cara aku..senantiasa ON-LINE mendengar permasalahan..kalau boleh settle kasi settle..
Apa pun ALHAMDULILLAH..aku terima..buruk atau baik..DOA KAN AKU...

Ahad, 14 Oktober 2012

Ancasa Resort Port Dickson,menggamit kenangan terindah

sebelum bertolak ke PD..singgah dulu pekena beryani gum..

Agak lama juga aku tak bawa keluarga bercuti..bukan sibuk mana pun diri aku ni..tapi  mungkin belum punyai REZEKI yang sebenarnya..jadi bila dah ada rezeki,alhamdulillah aku dapat juga tunaikan hasrat dan impian putera-puteri aku..tak jauh mana pun..hanya di Port Dickson aje..ehehehe
Percutian kali ini aku rasakan meriah sikit,sebab bukan keluarga aku aje yang pergi,ada 2 keluarga sepupu-sepapat aku juga turut serta(bayaran sendirian berhad yerr) riuh rendah dibuatnya..tapi apa-pun..thanks kepada yang open table malam tadi...
Pemandangan dari Tingkat 5 blok A bilik 501
Anak-anak buah bersama putera aku..ni waktu memilih..pilih apa? 
Tuuu dia..segarrrr
Sebelum pulang...layannnnnn


Rabu, 3 Oktober 2012

AKU PUN PUNYAI : HATI & PERASAAN...

 
Selepas solat zohor, saya kembali semula ke kereta. Sebaik sahaja pintu kereta ditutup, kelihatan seorang makcik berumur dalam lengkungan 60an mengetuk cermin tingkap, lalu saya pun membuka pintu kereta dan bertanya dulu, Assalamualaikum nak!,… Ya makcik!… lalu makcik itu berkata, Boleh bagi makcik RM2.00… Allah!, kesiannya makcik ni, tapi dengan RM2.00 apa yang makcik boleh buat?bisik hatiku… dari kelibat dan raut mukanya bukanlah peminta sedekah yang tegar, mungkin makcik ni ada masalah, fikirku pula… Tetapi mulutku terasa berat untuk bertanya, apakah yang sebenarnya terjadi?… Aku pun menghulur lebih sikit dari yang diminta… Syukran! katanya.
Persoalan?…
Pernahkah kita merasa susah?
Pernahkah kita merasa kesempitan hidup?
Pernahkah kita kesempitan duit ringgit?
Pernahkah kita meminta-minta dari orang lain dikala terdesak?
Pernahkah kita berlapar selama 1 hari atau 2 hari atau 3 hari atau berhari-hari?
Perasaan?…
Apakah perasaan kita bila melihat orang lain di dalam kesusahan?
Apakah perasaan kita bila kita sendiri merasa kesempitan hidup,ketiadaan duit ringgit untuk berbelanja?
Bagaimanakah perasaan kita bilamana kita terpaksa meminta-minta dan menagih simpati dari orang lain?
Pengalaman tidak dipeduli, dikeji, dimarahi, dihina dan sebagainya
Allah sahaja yang tahu…
Bagi mereka yang hidup senang-lenang, melimpah ruah rezeki, tidur dengan kekenyangan, mungkin kesusahan itu tidak dirasai. Mungkin juga mereka tidak mempunyai apa-apa perasaan yang akan membuatkan hati dan perasaan menjadi lebih sayu.
Bagi mereka yang pernah mengalami dan merasainya, Allah sahaja yang tahu betapa peritnya kehidupan itu. Lebih-lebih lagi untuk menjalani kehidupan yang masih panjang.
Bukanlah perkara kebajikan itu hanya kamu menghadapkan muka ke pihak timur dan barat, tetapi kebajikan itu ialah berimannya seseorang kepada Allah dan hari akhirat dan segala malaikat dan segala Kitab dan sekalian Nabi dan mendermanya seseorang akan hartanya sedang dia menyayanginya, kepada kaum kerabat dan anak-anak yatim dan orang-orang miskin dan orang yang terlantar dalam perjalanan dan kepada orang-orang yang meminta dan untuk memerdekakan hamba-hamba abdi dan mengerjanya seseorang akan sembahyang serta mengeluarkan zakat dan perbuatan orang-orang yang menyempurnakan janjinya apabila mereka membuat perjanjian dan ketabahan orang-orang yang sabar dalam masa kesempitan dan dalam masa kesakitan dan juga dalam masa bertempur dalam perjuangan perang Sabil. orang-orang yang demikian sifatnya),mereka itulah orang-orang yang benar (beriman dan mengerjakan kebajikan) dan mereka itulah juga orang-orang yang bertakwa.“(Al-Baqarah 2: 177)
Bukannya perbuatan memberi dan meminta itu yang saya hendak fokuskan.Tetapi lebih untuk menyelami hati dan perasaan mereka yang memberi dan meminta. Yang memberi mempunyai nilai kemanusian, dan yang meminta sudah pasti bukan kehendaknya. Mereka juga seperti kita yang ada perasaan malu dan tebal muka. Tetapi apakan daya, berat mata memandang, berat lagi bahu yang memikul.
Antara perkara-perkara yang boleh dilakukan bersama:
1.Menyumbang seberapa banyak yang mampu dengan kemampuan. Abu Ishak As-Sabii’e berkata, “Mereka berpendapat kesenangan itu sebagai satu bentuk pertolongan kepada agama”.
2.Cuba lahirkan insaf dan belas di dalam hati dan peribadi.
3.Buang sikap sombong dan bongkak serta bakhil. Ibnu Abbas r.a meriwayatkan katanya, Al Hajib merupakan seorang lelaki bangsawan arab yang kedekut. Dia tidak menyalakan api diwaktu malam kerana bimbang cahayanya akan diambil faedah oleh orang lain. Apabila dia menyalakan api, dia akan memerhatikan sekelilingnya. Jika dia mendapati ada orang yang menumpang cahayanya itu, dia terus memadamkan api itu. Dalam satu riwayat Muslim, Nabi saw pernah berdoa, “Ya Allah! sesungguhnya aku berlindung denganMU dari sifat penakut dan bakhil”
4.Berusaha bersungguh-sungguh mencari rezeki dan menanam azam untuk menyumbang kepada yang memerlukan. Sufyan At-Thauri berkata, “Harta di zaman kita ini merupakan senjata kepada orang mukmin”. Nabi bersabda,Tidak akan fakir orang yang berekonomi (berhemah dalam perbelanjaan)
5.Berusaha melembutkan hati yang keras dengan cara memperbanyakkan menyumbang lebih-lebih lagi hak yang disayangi. Seorang lelaki telah meminta dari baginda lalu baginda memberinya sekumpulan kambing yang ada di lereng bukit. Kemudian lelaki itu bertemu kaumnya seraya berkata, Wahai kaumku!, Masuklah kamu semua ke dalam Islam,sesungguhnya Muhammad memberi seumpama pemberian seorang yang tidak takutkan kefakiran” (riwayat Muslim (2312) dari Anas r.a.)
6.Melatih diri supaya ikhlas memberi dari meminta. Baginda arrasul tidak pernah menjawab satu permintaan dengan jawapan “Tidak” (Riwayat Bukhari (10/381) & Muslim (2311) daripada Jabir r.a).
7.Tidak menghina dan mengeji kepada yang meminta dan berlaku ihsan dan belas kepada mereka
8.Memuliakan golongan meminta kerana mereka telah membuka ruang kepada pemberi mengaut segala pahala kebajikan.
9.Berlapang dada dengan ujian yang menimpa
10.Memperbanyakkan doa dan sentiasa meminta hanya kepada Allah Taala
11.Yang selalu meminta mestilah sedaya upaya merubah diri dengan berusaha untuk mencari rezeki yang halal sama ada melalui kemahiran dan pengetahuan diri yang ada.
12.Yang memberi hendaklah berwaspada dengan harta yang ada,terutamanya ketika berbelanja. Allah berfirman, “Dan ketahuilah bahawa harta benda kamu dan anak-anak kamu itu hanyalah menjadi ujian” (Al Anfal: 28)
13.Yang memberi mestilah bersifat Ithar (bertanggungjawab, murah hati dan melebihkan orang lain dari diri sendiri). Allah berfirman, “Dan mereka juga mengutamakan orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri sekalipun mereka dalam keadaan serba kekurangan dan sangat-sangat berhajat” (Al Hasyir: 9)
14.Berusaha untuk menghimpunkan di dalam diri segala sifat-sifat terpuji atau mahmudah. Muslim meriwayatkan dari Abdullah bin Amru bin Al ‘As r.a katanya, Rasulullah saw bersabda, Berjayalah orang yang patuh, diberikan rezeki secukupnya dan bersifat qana’ah dengan apa yang diberikan oleh Allah Taala. (Muslim 9105) dan At-Tirmizi (2349)
15.Mendidik anak-anak sejak kecil akan sikap memberi, kemuliaan memberi dan berihsan dengan orang yang meminta, bukannya mengatakan kepada mereka memberi itu lebih baik dari meminta (ayat negatif)
16.Mengurus harta dengan sebaik-baiknya, terutamanya membelanja pada jalan Allah, anak yatim, fakir miskin dan kepada yang memerlukan.
17.Yakin bahawa sebahagian rezeki yang kita perolehi, ada hak dan bahagian saudara kita, yang mana kita adalah pemudahnya.
18.Peminta dan pemberi hendaklah menjaga ikatan akidah dan ibadah serta berakhlak mulia.
Marilah sama-sama kita beramal dengannya, semoga amal yang kita lakukan akan mendapat keberkatan dan dilimpahkan rezeki yang banyak.

Jumaat, 14 September 2012

Bukan mudah untuk jadi mudah

Sesuatu yang berlaku sudah pasti ada hikmahnya.. suka atau tidak, sebagai hamba yang hina dina ini harus terima tatkala kekadang pahit juga untuk menelan dan ditelan demi sebuah kehidupan yang tidak ada penghujungnya. Saban kali diuji dan diuji.. adakala hati merintih bersendirian memikirkan apa yang telah terjadi.. namun doa.. doa dan doa tetap dipanjatkan kepadaMu agar dihilangkan akan segala permasalahan duniawi ini.. menanti dan terus menanti.. aku akui adakala jiwa kecil ku ni goyah dengan apa yang berlaku.. namun ianya tidak membantutkan kehidupan aku..
Namun benarlah apa yang aku dengar...jikalau kita memberi sedikit rezeki kita kepada orang.. nescaya rezeki kita tidak akan berkurangan.. malah ianya lebih daripada apa yang kita hulurkan. Dan ternyata ianya berlaku kepada diri aku kini.. Alhamdulillah.. aku sudah boleh tersenyum dan tersenyum dengan apa yang telah dikurniakan kepada aku.. bukan mendabik dada dengan apa yang ada..namun ianya satu kepuasan buat aku dan keluarga.. dan ku berharap agar aku tidak alpa dengan apa yang aku perolehi ini.. pengajaran membuatkan aku kenal erti kehidupan..kisah lampau tidak akan aku ulangi. Biarlah menjadi sejarah dalam hidup aku.. dan aku berazam.. selagi aku mampu.. selagi itu aku akan membantu.. bukan ganjaran duniawi ku cari namun ganjaran akhirat yang aku nanti.. namun disebalik semua ini.. pasti akan kedengaran bunyi-bunyian yang pastinya todak enak untuk didengari.. namun.. aku rasa selagi aku tak susahkan mereka selagi itu aku akan lakukan ini kerana AKU ADALAH AKU...




Hj Zawalajam Hj Mashod

Sabtu, 1 September 2012

Sambutan Hari Lahir

Hari ni pak long open table di JM beryani gum kat bangi.. alhamdulillah.. kekenyangan tahap gaban.. anyway thanks paklong.. 




Hj Zawalajam Hj Mashod

Ahad, 26 Ogos 2012

Selamat Hari Lahir Emak..

66 tahun..ye itulah usia bonda aku yang genap pada tanggal 26 Ogos 2012 iaitu pada hari ini.Syukur alhamdulillah keran Allah masih panjangkan usianya.Alhamdulillah Allah masih berikan beliau kesihatan yang baik.Alhamdulillah,Allah masih berikan kesempatan untuk kami adik-beradik mempunyai seorang emak..tempat aku serta adik-beradik bermanja..
Aku..aku bukannya seorang anak yang terbaik namun aku sedaya upaya menjadi yang terbaik buat emak..aku..aku tak berpelajaran tinggi menggunung,namun aku boleh berbangga kerana aku dapat menabur bakti kepada semua insan.Sejuk perut mak hendaknya..
Apa yang mampu aku lakukan..aku hanya mampu mendoakannya setiap hari selepas solat..dan aku mampu melakar senyuman indah untuk aku abadikan di dalam sejarah hidup aku buat selamanya..peristiwa membawa mak menunaikan umrah dan haji..memang tak dapat aku lupakan..
Ya Allah,dihari yang penuh bermakna ini,insan kerdil ini menadah tangan kepadaMu,memohon agar Kau ampunkanlah segala dosa emak aku,dosa yang kecil mahupun yang besar,dosa yang beliau ketahui atau tidak diketahuinya..Ya Allah..kau panjangkanlah usia emak aku ini Ya Allah..panjangkanlah usia beliau Ya Allah..agar aku serta adik-beradik aku dapat membalas segala penat lelah beliau membesar,mendidik aku serta adik-beradik aku selama ini,Kau berikanlah kesihatan yang sebaik-baiknya kepafa beliau Ya Allah..Kau luaskan serta lapangkan rezeki beliau Ya Allah..sesungguhnya terlalu banyak yang beliau tanggung demi membesarkan kami Ya Allah..Aku tahu aku bukanlah anak yang baik Ya Allah..namun aku sedaya upaya menjadi anak yang terbaik untuk dirinya Ya Robb..
Ya Allah,sekiranya takdirMu menentukan beliau kembali menemuiMu,aku pohon disaat ini,agar janganlah Kau seksa beliau,masukkan beliau ke syurgaMu tanpa dihitung oleh Mu Ya Allah..Kau berkatilah dan rahmatilah beliau Ya Allah di dunia dan diakhirat...
Aminnn
Mak,selamat hari lahir...sayang mak dunia dan akhirat.





Hj Zawalajam Hj Mashod
0102318581/0172037472

Selasa, 31 Julai 2012

peristiwa subuh....

peristiwa ini aku alaminya sebaik sahaja selesai menunaikan solat subuh bersama jemaah lain di masjid as-syarif hari ni.
selesai solat,timbalan nazir menghampiri serta memaklumkan kepada aku terdapat seorang lelaki tidur diberanda luar walhal pada ketika itu azan Subuh telah berkumandang diudara dan kami telah pun selesai menunaikan..hairankan..
aku seterusnya mengambil keputusan untuk membuat pemeriksaan lanjutan.
sewaktu melangkah keluar aku nampak lelaki tua berbaju merah itu sedang mengambil wuduk..lantas aku biarkan sahaja,sambil tu aku duk perhatikan dia ni datang naik apa,dengan sapa..setelah aku puas hati aku toleh ke belakang..perghh aku ngatkan dia terus solat Subuh..rupanya takk..dia keluarkan senaskah Quran yang dah lusuh..tapi dia tak baca pun..asyik.membelek satu risalah promosi Aidil Fitrri...lama juga dia tenung..
aku pun tengok jam...alamak dah  lewat nak g kerja ni..lantas aku pergi ke arah orang tua tu lalu aku berikan salam dan menghulurkan tangan...
hahha..boleh dia kata
"Apa ni..nak.minta sedekah ke"
perghh...aku senyum lalu aku kata! "aku nak bersalaman dengan kau" dia jawab.."hang tak payah nak salam aku
...."hahahaha...aku hanya tersenyum dan beredar..kalau orang lain memang dah lama dah....
Allah Maha Mengetahui...

Hj Zawalajam Hj Mashod

Ahad, 3 Jun 2012

alahai indahnya...


 bila tiba aje musim cuti sekolah..perghh..banyak betul undangan yang diterima..semuanya kenalah pergi (jika larat).hehehe.tidak ketinggalan juga aku,hari ni mujurlah ada 2,satu di banting dan satu di assam jawa..pergi yang dekat dahululah..pastu zuuuupppp ke assam jawa pula..rumah bekas pengasuh aku suatu ketika dahulu..hari ni nak ikut jalan lain pula.nak try highway terbaharu SKVE(sementara tol free)..sampai assam jawa lebih kurang dekat zohor juga..gedebuk-gedebak dalam pukul 2.30 petang balik semula ke banting dengan membawa perut yang sarat..hehhehe..rezeki..

Jumaat, 1 Jun 2012

petrosains..Adam dan Hawa

cuti sekolah ni,aku hanya bawa Adam dan Amni pergi ke Petrosains sahaja.tempat yang banyak ilmu untuk mereka berdua pelajari.dan pada tanggal 30/5/12,memang sengaja aku luangkan masa untuk mereka,yelah,selama ini aku tak berpeluang untuk habiskan masa bersama dengan mereka,nak bawa jauh-jauh,aku rasa belum sampai waktunya lagi,almaklumlah..ukur baju dibadan aku sendiri..bukan takde niat nak bawa mereka ke mana-mana,tapi..ada rezeki,pasti aku akan bawa juga.dan aku harap anak aku faham dan happy pada hari tu..

keluarga aku..


abang tengah ajar ada berlumba..

Isnin, 28 Mei 2012

Inilah namanya sahabat


Dalam kesibukan menunaikan tugas masing-masing,adalah amat jarang sekali untuk kami bertiga keluar bersama.Lebih-lebih lagi dengan Shahrul,sibuk memanjang,al-maklumlah semenjak naik gred ni..hahaha..hari ini,sempat juga kami bertiga berkumpul seperti masa dahulu..perghh..meriah jugak..lupa seketika masalah kerja seharian..lepak kat Restoran Asam Pedas,Port Klang..Alhamdulillah,semoga persahabatan ini kekal buat selamanya..





Sent from my Samsung Galaxy Tab

Ahad, 27 Mei 2012

Cub Prix di Banting..prenggggg...

 (Juara Cub Prix Banting)

Setelah sekian lama perlumbaan cub-prix tidsak diadakan di Dearah Kuala Langat,tup-tup tahun ni pihak Petronas bersetuju untuk mengadakannya di Kuala Langat,lokasi ,Bandar Mahkota,dari 26-27 Mei..perghhh,menarik sekali.al maklumlah,dulu sekali mereka buat kat pekan banting,masa tu,aku kecik lagi,sanggup naik basikal bersama dengan sepupu aku agus..hahaha..berbekalkan air laici kotak besar,dari pagi sampai ke petang tu kami di sana.
Kalau dahulu,aku hanya menjadi penonton diluar sahaja,tapi tahun ni,alhamdulillah,aku berada di dalam kawasan larangan..
Bangga juga..tapi tu semua rezeki daripadaNya..

(Masa untuk dilepaskan)


(Bersama team aku)




Sent from my Samsung Galaxy Tab

Sabtu, 26 Mei 2012

Posting orang sakit..

Alhamdulillah..dapat juga menjamu selera bersama family..bukan apa,aku sejak beberapa hari lalu,tak selera nak menjamah apa-apa.tekak rasa nak sesuatu tapi perut pula menolak..lawaknya..dalam tak selera pun,habis jugak tom yam..hahhaaa..namun masih dan tetap bersyukur kerana diberi peluang untuk meneruskan kehidupan yang penuh dengan cabaran ini serta dugaan yang DIA turunkan kepada aku.





Jumaat, 25 Mei 2012

Kisah selipar

Seperti kebiasaan,sebaik sahaja selesai solat Jumaat,aku akan ke kedai berhampiran untuk mencari sesuatu bagi mengalas perut..perghh ramainya orang beratur dikaunter,sepanjang aku beratur,mata aku tertumpu kat seorang lelaki tua yang aku aku agak mungkin dari Bangladesh,mengikut cara pakaian aku yakin bahawa dia memang dari Bangladesh,aku perhatikan dari atas sampai ke bawah,laa,tak berkasut,patutlah beriya-iya nak beli selipar.
Kesian jugak aku melihatnya,mungkin orang dah rembat seliparnya kot..bila sampai kat kaunter,budak pompuan tu menyatakan harga selipar tu rm10.++.beriya-iya juga orang tua tu mengeluarkan wang kertaa warna merah,tapi budak kaunter tu kata tak cukup,maka terkial-kial juga orang tua tu menyeluk begnya..sementara itu,budak kaunter ni dah sedikit merungut,yelah,orang dah ramai beratur...
Maka,aku pun cakap kat budak tu,takpe,aku selesaikan,lalu aku bayar selipar orang tua tu,dan aku pun berlalu sahaja,budak kaunter tu pun hulurkan selipar tersebut kat orang tua tu.dari jauh,aku lihat orang tua tu masih terpinga-pinga dan menafah tangan kesyukuran.Alhamdulillah...aku pun hanya mampu tersenyum dan amin kan apa jua doa yang dibaca oleh orang tua itu..
Alhamdulillah..





Sent from my Samsung Galaxy Tab

Khamis, 24 Mei 2012

peluang ke SYURGA....


lihat dari wajah anak-anak ini jelas terpancar 1001 makna dalam erti kehidupan mereka,ye..kita masih beruntung kerana mendapat akan segala-galanya..nak itu dapat nak ini dapat..tapi bagaimana pula dengan anak-anak ini,belum pasti dapat apa yang mereka kehendaki.dapat pun atas belas orang ramai..namun mereka masih bersyukur kerana ada pihak yang simpati dengan mereka ini.
memang ada juga didengari,dimana-mana sahaja pusat atau rumah anak-anak sebegini mempunyai masalah disiplin,namun bila dikaji baik-baik dan sedalam-dalamnya..tentu punyai sebab.apa yang pasti jika anak-anak kita dirumah,memanglah kita boleh kawal,tapi bila dah ada 50 hingga 60 orang anak yang punyai pelbagai ragam,bagaimana ye?maka atas dasar itulah,kita tak boleh pandang ringan permasalahan ini,kita sepatutnya duduk bersama membantu,tak mampu dengan wang ringgit,mampu dengan tenaga maka itu pun sudah cukup memadai,anak-anak ini sebenarnya perlukan perhatian daripada kita,tepuk dada tanyalah diri...kita masih ada peluang untuk buat amal,mana tau berkat doa mereka,kita berjaya dunia akhirat.InsyaAllah..
Anak-anak ini juga punya hati & perasaan

Khamis, 17 Mei 2012

Just retired


Masa silih berganti,tup-tup hari ni,ayahanda aku,Hj Rahmat Salihon menamatkan tugas nya sebagai seorang pendidik di SMK Sultan Abd.Samad.Sedih gak,maklum sahajalah,tempat jatuh lagi dikenang..sorotan aku berkenalan dengan ayahanda aku bermula sekitar tahun 1991,pada ketika itu aku melangkahkan kaki tempuhi alam sekolah menengah..yeahh..aku dah remaja..setiap pelajar dikehendaki menyertai satu kelab atau persatuan,aku nak masuk apa?aduhh..nak ajak bincang,aku pun tak kenal orang,memberanikan diri,aku masuklah persatuan silat yang pada ketika itu tak sampai 10 orang pun ahli..mula aje ramai..hahaha..semakin hari,semakin seronok.nak belasah orang aje..tu niat aje,tapi tak berani pun..hinggalah aku diberi kepercayaan,mentadbir persatuan ini..lama kelamaan,bertambah ahlinya,dan aku dan team lakukan pelbagai persembahan,pelbagai camping dan macam-macam lagi lah..hingga kemuncak sekitar tahun 1995..perghhh,keahlian mencanak naik..
.syukur.
Sepanjang tempoh tu,hubungan aku dan ayah memang akrab sekali.maklum sahajalah,aku tak berayah,jadi menumpang kasih kepada ayah angkat sahajalah. Dan alhamdulillah,hubungan tersebut berkekalan hingga ke hari ini walaupun aku dah mempunyai keluarga aku yang sendiri dan aku dah bergelar ayah.


Pahit manis dalam hubungan kekeluargaan ni memanglah ada danaku tak nafikan,biarlah menjadi salah satu rahsia antara aku.mohd noor.khairul arwah akhmal serta beberapa kenalan rapat aku.tapi apa yang berlaku itu akan kami jadikan bekalan serta panduan kehidupan kami semua..Dan alhamdulillah kamindah jadi orang dan berjaya dengan kehidupan dan kerjaya masing-masing.
Perpisahan adalah satu perkara Yang amat memedihkan dalam kehidupan kita ini,mahu atau tidak,kita sebagai hambanya Kena akur dan redha di at as qada Dan qadarnya.


Panggilan telefon yang aku terima daripada pihak pengetua yang inginkan aku serta team aku untuk membuat show,aku penuhi dengan hati yang terbuka..lantaran itu...ni lah hasilnya...





Kepada ayahanda,terima kasih di atas segalanya....




Sent from my Samsung Galaxy Tab

Rabu, 16 Mei 2012

Ibu/Emak/Ummi...

Tanggal 13 mei,ramai dikalangan kita yang menyambut hari bersejarah untuk golongan-golongan yang bergelar ibu
Sebenarnya kita memanglah tidak digalakkan untuk meraikannya,sebab hari-hari merupakan hari ibu,tapi tak salahkan kalau ada 1 hari yang khas,yang penting nawaitu kita.
Tanggal 13 Mei lalu,kami adik beradik sempat juga luangkan masa bersama insan insan yang bergelar ibu..saja makan makan di restoran makanan arab..perghh kiranya padahari tu ibu ibu bercuti..heheehe,apa pun selamat hari ibu kami yang bergelar bapa ni ucapkan buat ibu ibu diluar sana...psttt,hari bapa tak lama lagi ni..saba jommm...




Sent from my Samsung Galaxy Tab

HJ.ZAWALAJAM HJ.MASHOD
(017-2037472 & 010-2318581)

Rabu, 9 Mei 2012

Aku dah buat yang termampu

Yer..setahu aku,aku dah lakukan apa yang sepatutnya aku lakukan,malah aku rasa lebih daripada itu,aku kalau dah kerja,memang akan buat dari a hingga ke z,malah aku sanggup buat sorang diri demi kepuasan hati aku,yelah nak suruh orang,aku tak pandai,kang dari benda elok terus jadi tak elok,dan dari sahabat terus jadi kusuh,maka alangkah baiknya aku buat sendiri,bukan nak mendabik dada..tapi itulah aku..
Namun baru-baru ini,aku dapat komen yang kurang menyenangkan telinga serta hati aku..memang adatlah,manusia mana pernah puas hati dengan apa yang orang lain lakukan,semuanya salah dimata mereka dan dia sahaja yang betul dan bijak mentadbir.
Kalau nak buat teguran,jumpalah aku secara face to face bukan menikam aku dari belakang dan aku rasa tempat engkau membuat teguran itu adalah tidak sepatutnya..kau dah mengaibkan aku..kalau ikutkan hati,mahu sahaja aku terjah kau pada malam  berkenaan,namun aku masih berfikiran waras dan aku takmau aibkan kau sepertimana yang dah kau lakukan..sebab aku tahu apa yang dah aku lakukan adalah yang terbaik!aku harap agar kau dapat berubah...aku tak ganggu kau punya kerja...




Sent from my Samsung Galaxy Tab

Isnin, 2 April 2012

Happy Birthday ARIF AFIF....


3 April 2012..menjelma lagi,syukur Alhamdulillah,pada tarikh inilah putera aku genap berusia 7 tahun..Ayah,ibu dan adik,mendoakan agar abang menjadi anak yang soleh,anak yang bijak-pandai,anak yang taat kepada perintah ALLAH dan RASUL,anak yang berbakti kepada kedua ibu bapanya,anak yang berguna kepada Agama,Bangsa dan Negara..Insya Allah..
Ayah mungkin tak "mampu"untuk memberikan abang hadiah yang diluar kemampuan ayah dan ibu,namun apa yang ayah dan ibu mampu hanyalah mendoakan yang terbaik untuk abang,memberikan pelajaran untuk abang,memberikan didikan agama untuk abang,memberikan makan da minum untuk abang,memberikan kasih sayang untuk abang..
Alhamdulillah,abang dah besar..Apa pun,ayah,ibu dan adik,bangga dengan abang...Walaupun ayah "marah"itu TIDAK bermakna ayah benci...ayah marah ada sebab..Kepada putera kami,Arif Afif..Selamat Hari Lahir diucapkan...

Jumaat, 23 Mac 2012

Penghargaan PDRM

 
hampir 7 tahun aku dan rakan-rakan aku berkecimpung dalam dunia rondaan sukarela ini,pelbagai pahit manis telah aku serta rakan-rakan lalui,manisnya bila dapat bantu pihak berkuasa dalam segala hal.pahitnya..sukar untuk diluahkan..namun itulah hakikat yang perlu aku dan rakan-rakan lalui.aku "terjebak"ke dalam dunia ini,pabila ada satu peristiwa yang takkan aku lupakan sepanjang hayat aku,berbekalkan dari situ aku mula menyampah dengan penjenayah serta tukang fitnah..

Namun,hari ni,pengorbanan aku dan rakan-rakan dihargai pabila mendapat surat jemputan ini...terima kasih semua rakan-rakan dan keluarga...

Selasa, 20 Mac 2012

Teh O ais satu....

teh O ais..memang sedap diminum tatkala tekak berasa amat haus..apatah lagi bila ditambahkan dengan limau..memang mententu ada yang mengancam dan terancam dibuatnya.
apa kaitannya teh O ais dengan cerita aku pada kali ini..hahahaa..
semua orang memang minat atau gemar minum minuman ini..tak kira  masa,pasti orang akan memesan minuman ini..siang ke,malam ke,atau pagi ke..pasti kita akan dengar,"bang,teh O ais satu"dikedai-kedai makan..bermakna ianya amat diminati oleh semua orang,kecil ataupun besar..
begitu juga dengan kehidupan kita ini..kita juga diibaratkan seperti teh O ais..kita secara sedar atau tidak,orang disekeliling kita amat "suka"akan diri kita,baik dari segi sikap mahupun pergaulan kita dengan mereka..kalau orang dah suka,semua baik belaka..semua yang kita perkatakan orang akan kata "YE"walaupun ada kala kata-kata kita itu,tak berapa tepat,namun oleh kerana dia orang dah suka kat kita,maka "YE"lah jawapan yang akan diberikan oleh orang-orang disekeliling kita.
Cuba kalau teh O ais itu,tawar..pasti orang tak suka..silap-silap mau kena maki orang yang buat air tu..betul tak?itulah resam dunia,masa kita berada di satu tahap yang baik,kita digemari serta disenangi semua..kalau dah mula "bosan"mulalah mencari alternatif untuk buatkan kita "down"..mulalah teh O ais tu,tawarlah,air batu kuranglah,teh pekatlah dan pelbagai alasan lagi ditimbulkan..sebab---orang dah tak suka..faham-faham sahajalah.
kesian kat pembuat air tu..dia rasa,dia dah buat yang terbaik demi kepuasan hati pelanggannya...

Rabu, 14 Mac 2012

muak dahhh

hari ni 14 Mac 2012..apa ntah nasib..kaki aku kejang...waktu tido pulak tu..nasib baik aku dah pelajari cara-cara nak merawat..sejuk.salah satu faktor kekejangan urat..
mau tak mau..maka terdengkot-dengkotlah aku pergi ke pejabat hari ini..hahhaha..alhamdulillah.
tapi aku kat pejabat pun tak lama..1/2 hari aje..aku ambik cuti..balik dan lepak kat rumah.
bukan apa,ada sebab aku balik..walhal aku banyak lagi kerja yang perlu dibereskan.
entah..sikap manusia tu sendiri buat aku MUAK..aku takdelah sampai nak berdendam.aku marah bersebab dan aku dah minta maaf balik,tapi kalau dah taknak tegur aku,aku tak kisah..bagi aku,aku BAYAR zakat fitrah setiap tahun pakai DUIT hasil titik peluh aku sendiri..NAMUN jika dah main-main ketuk kepala aku,al-maaflah..aku pun ada hati,aku pun ada perasaan,walaupun usia dikau lebih "lama"daripada aku,itu tidak semestinya kau boleh buat sesuka hati kau sahajakan..gurauan ada batasannya..aku baik dengan semua.tapi bila kebaikan dibalas dengan cara begini itu melampau namanya..
Wallahualam...

1001 makna...

Foto-foto ini aku ambil sewaktu sambutan Hari Keluarga Al-Bajuri kali ke 41 pada 25 Disember 2014 yang lalu.. Entah kenapa aku suka ambil ga...