Sabtu, 31 Disember 2011

coretan 2011..pembakar semangat 2012


alhamdulillah...ni posting yang ke 480 sepanjang penglibatan aku ke dunia blog ni..pelbagai ranjau dah aku harungi,namun ada yang buatkan aku rasa tertekan dan ada juga yang buat aku gelak keriangan..namun,selagi bergelar manusia,aku tak lepas dari melakukan sebarang kesilapan dan aku tak terlepas daripada kealpaan duniawi ini.
hari ni juga merupakan tahun terakhir tahun 2011..memang tahun ni banyak cabaran dan dugaan yang aku tempuhi..sakit,susah,senang,sedih semua aku dah alami..kewangan meruncing juga pernah aku alami,saat aku jatuh memang terlalu sakit,namun aku berjaya harunginya..Alhamdulillah.
kejayaan yang aku perolehi,memang aku akui bukan hasil usaha aku seorang sahaja..namun hasil daripada TEAM WORK yang baik,daripada penilaian serta pemilihan orang bawahan yang sanggup bertugas tanpa mengira apa-apa imbuhan seperti yang aku lakukan..itulah yang aku terapkan dalam organisasi aku,malah,kalau ada pun Insya Allah akan aku kongsikan bersama..
Namun..sebalik kegembiraan,orang tak tahu bahawa aku mempunyai tekanan serta kritikan yang amat hebat sekali..walaupun bagi dirinya sekadar gurauan..namun bagi aku sama sekali TIDAK..hasil kerja aku adalah hak aku...kerja sebalik tabir bukannya mudah..ada kalanya terpaksa telan pil darah tinggi demi menghasilkan satu karya yang menarik dan berjaya..ada mereka bertanya?takkkk..tapi itu tak mengapalah...
namun..azam aku 2012 ini,aku takkan mengalah dengan kritikan itu,malah aku akan terus berkhidmat..namun ada juga part yang terpaksa aku undurkan diri demi beri laluan kepada mereka yang dah lama menanti,aku bukan gila pangkat atau kuasa,namun aku cukup gemar mengatur serta menganjurkan program,semua suka,aku pun suka..
dalam program aku nanti,aku cukup berjaga-jaga dalam memilih orang bawahan aku..CUKUPLAH SEKALI...
bukan aku nak riak atau apapun..namun aku bangga dengan diri aku sendiri,anak serta isteri serta keluarga aku bangga dengan aku...

pulang dahhhh...



Kejap benar masa berlalu..ermm,sedar atau tidak dah sampai masanya Tom's Family akan berangkat pulang ke Negeri di BAwah BAyu...
Bercerita pasal pulang ni..satu pengalaman yang tak akan dapat aku lupakan..geli pun ada..tension pun ada...sabarrrrr...hahhahaaa.maunya tak,flight mereka jam 8 malam,walhal aku masih lagi di pejabat hingga jam 5:30petang..sepatutnya waktu itu aku dah sampai kat umah dah..akan tetapi tak boleh buat apa-apa kerana pada ketika itulah nak loading barang-barang dan pada hari tu juga merupakan akhir tahun dan bulan..huhuhuhuu...member-member lain bercuti..huhuhuhu..
ok..sebaik sahaja selesai kerja,aku pun terus memecut ke KLIA,nak ikut jalan lama aku boleh agak SESAKKKKK punya...so aku ikutlah NKVE...perghhhh.lancar...nampak EXIT KLIA..tapi kat GPS takdelak suruh TURN LEFT..so..terus ajelah HINGGA KE JALAN DUTA..HAAA!!!aiyakkkk...entah ke mana tah dibawa aku ni..jam dah menunjukkan 6:15 petang..sempat atau tidak aku hanya mampu BERTAWAQKAL..takleh jadi ni,tukar daripada GARMIN kepada PAPAGO...perghhh...akhirnya 7:07 aku sampai dan sempat bertemu lagi..hahahahaha
Ok,Tom's family,maaf sekiranya kepulangan pada kali ini,AKTIVITI kurang memuaskan,atas faktor kesihatan,kesibukan dan masa yang amat terhad..Rasa terkilan juga..tapi apa pun tq kerana sudi jadi teman pendengar yang baik..

Rabu, 28 Disember 2011

KFC ditawan!




alhamdulillah..setelah sekian lama HASRAT serta HAJAT aku untuk mengumpulkan adik-beradik aku untuk berkongsi rezeki dengan aku,akhirnya tercapai jua pabila tanggal 25 Disember 2011,kesemua 7 adik-beradik,15 orang anak buah (tapi sayang adik ipar aku serta mak tak dapat sertai,kerana ada urusan yang tak dapat dielakkan)dapat berkumpul.Perancangan yang datang tiba-tiba ini akhirnya berjaya juga,tempatnya takdelah tempat mewah sangat,tapi bagi aku,itulah tu tak jadi masalah dan aku harap semua enjoy dan ikhlas memenuhi undangan aku.Lagi pun,inilah tanda terima kasih aku kepada mereka semua,kerana memberikan sokongan yang tak berbelah bahagi,baik masa aku susah mahupun ketika duit di dalam poket tinggal RM10.juga sokongan terhadap apa jua tugasan yang aku lakukan.
Agak terkejut juga Manager KFC BAnting tu,bila aku datang dan terus arahkannya buat sebaris meja panjang yang memuatkan 40 orang..namun pujian dan ucapan terima kasih aku berikan,layanan 1st class TAK MACAM PIZZA HUAT BANTING..hampeh...
Gamat sungguh suasana pada malam berkenaan,hilang keletihan kami semua.Owh..ye,terima kasih juga aku ucapkan kepada Hj.Fathulmubin dan keluarga yang "kebetulan"terserempak dengan kami..hehheeh..mula-mula tak mau juga..tapi,alhamdulillah,pelawaan aku disambut baik.
Sekali lagi aku merakamkan jutaan terima kasih kepada seluruh ahli keluarga aku yang TELAH menghadirkan diri termasuk Kak Wan Hanisah,Abg Intan dan keluarga..Maaf,andaikata layanan serta tempat tidak memuaskan...LOVE U ALL

Isnin, 26 Disember 2011

Terpilih selaku Juara & Naib Juara..alhamdulillah






bagai nak gugur jantung aku sebaik sahaja nama aku diumumkan selaku penerima PENYELARAS PROGRAM BERWIBAWA keluarga Al-Bajuri bagi tahun 2011.Tempat PERTAMA dan tempat kedua milik aku..alhamdulillah..hanya itu sahaja yang mampu aku ucapkan.Aku tak sangka kerja dan idea aku mendapat perhatian pihak atasan..namun,secaara peribadi juga aku ucapkan jutaan terima kasih tidak terhingga kepada seluruh ajk khas yang aku lantik..tanpa mereka aku tak mungkin kecapi apa yang aku kecapi tahun ini.Tahun lepas dinobatkan selaku penerima anugerah Tokoh Al-Bajuri 2010,kali ini,aku dipilih lagi,cuma tajuk aje yang berbeza..
berkat solat dhuha...rezeki muncul secara tidak aku duga..alhamdulillah

Sabtu, 24 Disember 2011

masa untuk kesibukan telah kembali





yeahh..alhamdulillah,masa yang dinanti-nantikan telah pun tiba..rata-rata dikalangan warga besar keluarga sebelah arwah abah sudah pasti tidak sabar untuk menantikan detik 25 disember 2011 ni..maklumlah setahun sekali dapat berjumpa dengan saudara mara..kiranya macam family day lah..hahhahaaha...seronok juga bila ada program camni,yang tak seronoknya bila ada bunyi-bunyi yang datang entah dari mana entah..itu tak betul,ini tak betul..
aku seperti biasa,low profile,buat kerja aku..tapi apa yang aku tau,aku buat kerja mesti nak yang terbaik,takyah bagi jawatan apa-apa,kerana aku suka dengan apa yang aku buat sekarang ni..
dan aku paling nyampah,bila ada yang nak tunjuk hero dalam apa jua kerja aku..senang kata,potong jalanlah..
23 disember,seperti biasa,aku akan datang bersama hero aku,sapa lagi kalau tak adam..aku dipertanggungjawab untuk ngajar silat..perghh..bayangkan nak ajar anak-anak buah yang takde basic.hehehe..berpeluh gak aku,terpaksalah cut and paste...tapi aku tabik,cepat benar mereka tangkap pembelajaran ni...

Selasa, 20 Disember 2011

PIZZA HUT BANTING-------hampeh




Malam ni memang aku "berhasrat:untuk bawa mak dan Tom's family ke salah sebuah restoran yang terkenal di serata dunia dan paling glamour di pekan Banting ni..dah lama gak tak bawa mereka makan..dari rumah punyalah hati aku ni bergembira pabila berkesempatan membawa mereka keluar makan..
Apa lagi,pas solat maghrib,kami pun bertolak..sampai,masih lengang..Orderlah aku..tak sampai 1/2 jam pesanan pun sampai..perghhh..baunya takleh tahan...maklumlah lapar..
Langit yang disangka cerah...rupanya tak cerah..ingatkan PANAS..rupanya alahai..aku boleh pegang pakai tangan..silap-silap AMNI pun boleh pegang..tu satu..
Minuman pulak...tak sampai..aku tanya kat staff,dia jawab.."Ada order ke?"..soalan yang menarik..AKU TUNJUK RESIT..dik...ni apa????..tu yang kedua..
sama jugak dengan makanan lain...
Sudahnya aku naik hangin 1 badan..
Manager bila aku panggil..BUAT BODOH je...takdelah nak minta maaf ke..nak apa ke..
Aku amat kesal..dan hari ni merupakan hari TERAKHIR AKU JEJAK KAKI KAT PIZZA HUT BANTING...
Masa bayar..satu lagi hal...argghhh..malas aku nak cakap malam ni.
Kepada Mak dan Tom's family...ampun dan maaf dipinta

Ahad, 18 Disember 2011

Fiesta Komic dan Tom's Family

(Leader mesti dibaris hadapan..askar kat belakang)
sejak Tom's family balik ke semenanjung hari tu (13/12/2011) hinggalah HARI NI...barulah aku dapat bawa mereka keluar bersiar-siar "makan angin"..gara-gara kesihatan aku yang tak begitu bagus membuatkan aku terlantar..alhamdulillah..ada hikmah tu..
Walaupun badan baru nak ok..aku tolak tepi dahulu.apa-apa hal,aku MESTI dan WAJIB bawa mereka keluar juga pada hari ni..
destinasi pertama,lihat rumah abang dan kakak ipar aku di Nilai...Ceh!pakai PAPAGO tu nak ke sana..nasib baik TEPAT..
Pastu..ke KLCC...perghhh..puas berjalan..kat KLCC aku seperti biasa akan meninggalkan Tom's family ni dalam jangka masa tertentu..sementara aku pergilah duduk kat pondok-pondok yang berada disitu,kebetulan hari ni ada FIESTA KOMIC...maka ramailah "pelakon-pelakon"yang membanjiri dataran kat situ..leka gak tengoknya..kalaulah Adam ada..hehehehee...
Balik..apa lagi terus ke Angah Sate..pekena Mee Jawa dan soto....
Apa pun,Pak G minta maaf,trip kali ni amat singkat sekali...
(lunch dahulu)
(pekena SOTO jawa tuuu)

Isnin, 12 Disember 2011

kalau ada rezeki


Tatkala aku menulis dalam FB..tatkala itu juga fikiran aku tertumpu kat blog ni..sayang nak tinggalkan blog aku ni...bukan apa,melalui blog aku ni,aku dapat luahlan apa sahaja isi hati aku..dan takde sapa pun komen yang bukan-bukan..rata-rata,para pembaca blog aku just tengok aje..hehehe..alhamdulillah,aku tetap BERSYUKUR..walaupun tengok,still ada peminat jugak kan..walaupun blog aku ni pengikutnya tak seramai pengikut blog-blog yang lain,namun aku rasa oklah..dan yang penting aku bersyukur..alhamdulillah.
Bercerita bab BERSYUKUR ni..alhamdulillah aku dah isi borang dan hantarkannya ke pihak LHDN pada 10hb Disember lalu..hehehe..rata-rata kata "aku layak ke?"..aku hanya tersenyum.dan berkata,alhamdulillah"kalau ada rezeki dan hak aku,adalah"..hehhee..
sekurang-kurangnya ringan sikit beban aku..malah bukan untuk aku aje..aku rasa seluruh rakyat Malaysia seperti aku,akan berkata sedemikian..

Khamis, 24 November 2011

Pesan Ayah

Diam tak diam..tahun depan putera aku ni akan mula bersekolah..wah!dah besar dah putera aku ni..belajarlah pandai-pandai,agar dapat kejayaan yang gemilang dimasa akan datang..ayah tak mahu anak ayah ni sama macam ayah..kalau boleh,ayah nak anak ayah ni lebih baik dari ayah,baik dari segi pembelajaran,baik dari segi akhlaknya,baik dari segi pekerjaannya,dan lebih baik mentaati Allah dan Rasulnya..walaupun kehidupan kita tak "semewah" yang lain,apa yang ayah harap,agar kita bersyukur dengan apa yang ada.ayah janji,akan lakukan yang terbaik untuk keluarga kita..walau macamana susah pun ayah,ayah akan cuba sedaya upaya ayah untuk penuhi apa yang anak ayah idamkan..anak ayah inilah yang akan jadi imam bila ayah takde nanti..ingat ye..belajar rajin-rajin tau..orang pandang kita waktu kita senang aje,waktu kita susah..takde sapa nak pandang kita..

Sabtu, 19 November 2011

dedikasi untuk Aiman

Nabi Muhammad saw, Ahli Keluarganya dan Sahabat-sahabatnya.

Terima kasih ya Allah untuk usia yang telah Engkau berikan. Terima kasih juga untuk setiap rezeki yang Engkau kurniakan. Terima kasih juga untuk setiap cobaan yang Engkau turunan. Terima kasih untuk bakat dan ilham yang Engkau anugerahkan. Terima kasih kerana keluarga bahagia yang Engkau amanahkan. Sesungguhnya terlalu banyak yang telah Engkau berikan kepadaku…. Tetapi terlalu sedikit pengabdianku terhadap-Mu

Engkau tetap menerima walaupun terkadang aku alpa, aku lupa. Aku silap dan khilaf menafsir makna setiap kurniaan dan dugaan. Namun begitu besarnya kasih-Mu….Engkau tetap melindungiku walaupun terkadang aku kalut merunggut ketika saat-saat lemahku datang. Aku tak pernah menafikan hak-Mu sebagai Khaliq walaupun terkadang terbuai dengan kesedihan yang amat perit.

Ampunkan aku ya Allah apabila aku merintih nasibku di hadapan-Mu, kepada siapa lagi harus aku mengadu? Aku tidak pernah menyesali kewujudanku ini ya Allah… namun aku hanya hamba-Mu yang dhaif dan lemah. Adakalanya aku kurang kesabaran. Ada masanya aku goyah keimanan. Ada masanya aku terikut bisikan syaitan. Namun dengan limpah kasih sayang-Mu, Engkau menarikku kembali jauh daripada kesesatan.

Dalam usia bagini….. aku ingin lebih dekat pada-Mu ya Rahman. Dalam usia yang makin jauh ini…. Aku ingin lebih merindui-Mu ya Rahiim. Dalam usia meniti senja ini aku ingin selaku mengabdikan diri sekudusnya terhadap-Mu. Dalam usia ubanan ini yang aku inginkan hanyalah ketenagan, kekusyukan beribadah, segala kesederhanaan dan kerendahan hati tanpa berhenti menghulur kasih kepada yang sudi.

Ya Muhaimin…Pimpinanlah tangan hamba-Mu ini.. pimpinanlah hati hamba-Mu ini akan sentiasa berpijak ke atas jalan kebenaran.

Ya Al Quddus… sebagai hamba-Mu yang hina dina, aku takkan mungkin mencapai sempurna, tapi kasihanilah aku… bimbinglah aku sentiasa agar aku mampu meniti Titian Silatulmustakim-Mu dengan tenang dan mudah tanpa cela.

Ya Al Hakim…berilah aku kekuatan dan semangat serta ilham . Berikanlah aku keikhlasan yang jitu agar dapat aku mencurahkan ilmu yang engkau kurniakan kepada generasi masa depan yang terus mendokong perintah-Mu… Berilah aku kesabaran dalam menangani karenah generasi muda yang sangat mencabar keimanan dan kesabaranku… hulurkanlah aku kebijaksanaan agar aku mampu memacu kalam keinsanan hingga tiba masanya Engkau menjemputku pergi.

Ya Allah…Sesungguhnya kematian itu benar…. Alam kubur itu benar…..Hari Pembalasan itu juga benar….Hari ini, semakin hampir aku kepada Alam Kematian…. Semakin dekat aku dengan Alam Kubur… semakin takut aku terhadap Hari Pembalasan… izinkan aku dalam usia yang semakin sedikit ini aku mengaut sebanyaknya himpunan pahala, untuk ku jadikan bekalan kehidupan yang tiada penghujungnya nanti. Aku ingin menjadi anak, ibu, isteri dan muaalim yang solehah..

Terima kasih ya Allah atas segala takdir yang telah Engkau tentukan untukku… Engkaulah Yang Maha Besar… Allahu Akbar!.. peliharalah aku yang lemah ini agar terus berpegang teguh pada tali-Mu…

Terimalah pemohonan hamba-Mu yang sedang bermusafir di bumi-Mu ini Ya Al Mudzill.
Amin Ya Rabbil-Alamin.

Ahad, 13 November 2011

17 tahun..

Diam tak diam dah 17 tahun usia perkahwinan abang dan kakak ipar ku ini,selamat menyambut hari ulangtahun perkahwinan aku ucapkan,moga bahagia hingga anak cucu dan akhir hayat.

Selasa, 8 November 2011

Jam CASIO kiblat compass & prayer time Original.


Dapatkan Jam Casio yg boleh menentukan arah kiblat dan mempunyai alarm waktu sembahyang bagi ibukota seluruh dunia!!!

Kelebihan Jam Ini:

-Original Made In Japan
-Boleh menentukan arah kiblat walau dimana jua anda berada
-Mempunyai alarm pada tiap2 kali waktu solat.
-Mempunyai waktu solat 5 waktu bg seluruh ibukota di dunia.
-Mempunyai Hijrah dan Gregorian Kalendar
-Mempunyai kompas biasa bagi semua arah; Utara, barat daya, tenggara, selatan etc.....
-Mempunyai alarm biasa

KANDUGAN KOTAK:

1- JAM CASIO (BLACK)
2- MANUAL ( TERDAPAT BAHASA MELAYU)
3- CITY DATA LIST

DAPATKAN SEKARANG!!!

STOK HANYA ADA 12 BUAH....SAHAJA LAGI


TEMPAH SEKARANG!!!!

Kalau harga kat kedai jam biasa RM 400++ ... kalau tak caye boleh pegi survey...

HARGA KAMI: RM 350 sahaja

Shipping:
Semenanjung Malaysia: RM10
Sabah & Sarawak: RM 15

Shipping adalah pos laju

Isnin, 7 November 2011

Bila Rindu...



Ermmm...sama tapi tak serupa...tapi budi pekertinya sama..sporting pun sama..tulah pasal,betapa akrabnya hubungan aku dengan mereka ni..

Selasa, 1 November 2011

November 2011..

November menjelma..sedar atau tak,dah hampir ke penghujung tahun dah ye..2011,azam aku boleh dikatakan takdelah menjadi sangat..belum nampak lagi akan keberhasilannya..namun aku sedari,ianya berpunca dari kesilapan aku jugak!namun,aku yakin,ianya tak lama..november ni,mulalah ianya beransur-ansur pulih..dan azam 2012,biarlah 2011 ini menjadi sejarah serta panduan kehidupan aku..2011,caci maki,perli serta jadi bahan ketawa rakan,sudah lali bagi aku dalam keadaan sebegini..namun aku yakin,ianya lumrah dalam kehidupan,rakan ketawa ramai,rakan duka..errmmm..takde..dan bila senang,berduyun-duyun orang nak kawan,bila susah,berduyun-duyun orang melarikan diri....tapi tak kisahlah,dah jadi lumrah kehidupan,nak wat camne..terima ajelahkan..namun,aku akan ingat sampai hujung nyawa aku,siapa yang berdiri sama tinggi dengan aku,yang sudi membantu aku tatkala aku berada di dalam situasi yang genting..Allah sahaja dapat membalasnya..November..cepatlah dikau berlalu..
Sent by hj.zawalajam hj. mashod BlackBerry® Smartphone

Sabtu, 29 Oktober 2011

Salam aidiladha..1432H


Buat seluruh ahli keluargaku,keluarga isteriku,teman-teman yang mengenali diriku sekeluarga,samada dialam nyata mahupun alam maya...Salam Aidiladha dari ku sekeluarga..

Khamis, 13 Oktober 2011

Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikannya adalah kecantikanMu,

Ya Allah, sesungguhnya waktu Dhuha itu waktu DhuhaMu, kecantikanny adalah kecantikanMu,keindahan itu keindahanMu, kekuatan itu kekuatanMu, kekuasaan itu kekuasaanMu dan perlindungan itu perlindunganMu.Ya Allah, jika rezekiku masih di langit, turunkanlah, dan jika di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar, permudahkanlah, jika haram, sucikanlah dan jika jauh, dekatkanlah.Berkat waktu dhuha, kecantikan. keindahan, kekuatan, kekuasaanMu, limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada hamba-hambaMu yang soleh.




Maha suci Engkau Ya-Allah..sesungguhnya dikau mengetahui apa yang tidak aku ketahui..samada yang zahir mahupun batin.Aku panjatkan setinggi-tinggi kesyukuran kepada Mu..dengan apa yang aku bakal perolehi..Memang dikau makbulkan doa aku...lebih-lebih lagi doa selepas solat Dhuha (seperti di atas)..dikau berikan disaat aku amat memerlukannya..Alhamdulillah..mungkin inilah yang dikatakan rezeki yang kita tidak jangka..Alhamdulillah,kalau takde aral..InsyaAllah rezeki ini akan ku gunakan untuk membawa isteri serta putera-puteriku menunaikan ibadah Umrah..InsyaAllah,itupun kalau semuanya berjalan dengan lancar dan pihak tersebut tidak menipulah...


Mungkin ini sudah disuratkan kepada aku..

Rabu, 12 Oktober 2011

my live


Tak pernah sesaat daku meragui
Apa yang telah daku temui selama ini
Tak pernah sesaat daku menyesali
Apa yang telah aku nikmati
Apa ku alami
Selagi hayat dikandung badan

Takkan ku menyerah kalah walau mimpiku musnah
Harapanku hancur sayapku patah
Kan ku pancarkan cahaya seperti pelita
Ke serata dunia yang gelap gelita
Sehingga hembusan nafas yang terakhir

Tak pernah sesaat aku mencurigai
Apa yang telah aku kecapi setakat ini
Tiba saatnya kan ku tangisi
Pada yang pergi takkan kembali
Kembali lagi
Selagi hayat dikandung badan

Takkan ku menyerah kalah walau mimpiku musnah
Harapanku hancur sayapku patah
Kan ku pancarkan cahaya seperti pelita
Ke serata dunia yang gelap gelita
Sehingga hembusan nafas yang terakhir

Selagi jasadku belum terkubur
Selagi tubuhku belum ditimpa uzur
Pantang datuk nenek moyangku berundur

Takkan ku menyerah kalah walau mimpiku musnah
Harapanku hancur sayapku patah
Akan ku pancar cahaya seperti pelita ke seluruh dunia
Akan ku pancar cahaya seperti pelita ke serata dunia
Seperti cahaya

Rabu, 5 Oktober 2011

Cukup-cukuplah..

Kadang-kala diri ini tak faham dengan perangai seseorang ni..dibagi betis yang paling hebat pun masih tak cukup bagi dirinya..bagi akulah..secara peribadi..kalau aku ditempat "orang tu"..dah kira baguslah dengan betis yang besttt tu..apa nak..dapat..bukan berbayar pun..bila dah dikasi tu..terima ajelah..janganlah ter"over"sangat..nak peha pulakk..alahai..elok-elok jadi amal jariah..kang tak pasal-pasal jadi dosa besar!na u zu billah..
Masih tak bersyukur kenapa?hairan jugakan..tapi itulah dinamakan manusia..yang sentiasa tak bersyukur di atas apa yang telah dikurniakan kepadanya.Aku pada mulanya mempunyai rasa hormat terhadap insan ini,kini telah bertukar menjadi rasa kurang senang.kurang selesa dengan tindakan beliau itu.Kalau nak nampak betis tu hebat serta menjadi kebanggaan dan jadi buah mulut orang lain..maka aku rasa tak payahlah betis tu dihidangkan,carilah sendiri..ni tak..
Aku fikirlahkan..kalau betis tu diberikan kat orang atau pihak yang tahu nilai erti bersyukur,sudah pasti mereka akan bersyukur.
Aku bukan nak mengumpat atau mengata,tapi sebagai orang Islam,aku amat maluuuu sekali dengan tindakan beliau!Tak cukupkah lagi dengan apa yang ada?
Sent by hj.zawalajam hj. mashod BlackBerry® Smartphone

Sabtu, 1 Oktober 2011

Tersentuh jiwa ini

Tanggal 1 Oktober 2011,entah kenapa hati ini,beriya-iya sangat nak menonton tv..tup-tup aku tengok rancangan astro oasis..jemputan umrah..paparan kali ini,sedikit sebanyak telah menyentuh hati kecil aku,bukannya aku tak pernah tonton rancangan ini,tapi hari ni lain sekali..kisah sorang lelaki membawa isteri serta puteranya menjejakkan kaki ke tanah sucu Mekah..perghhh..tak ku sangka,bila tontonm sampai akhir..air mata aku,berlinang..tersentuh sangat..
Aku..aku memang teringin nak bawa isteri serta putera-puteri aku ke sana..aku taknak melancong ke negara lain,aku nak ke Mekah..tak dapat Haji,dapat kerjakan umrah pun aku amant bersyukur..memang,sejak hari terakhir aku jejakkan kaki di kota Mekah kira-kira 2 tahun lalu..aku memang dah tanamkan azam untuk bawa mereka ke sana..namun,mungkin rezeki aku belum ada lagi..namun aku pasti,satu hari,pasti aku akan bawa mereka ke sana juga..belanjanya,bukanlah kecil,mahu 20k++ kot..‎​اِنْشَآءَاللّهُ ..kalau ada rezeki,kalau ada usia yang panjang,kalau ada kesihatan yang paling baik..akan kami jejakkan kaki ke sana jua..nak buat amal banyak-banyak..dan tunjukkan kepada mereka,itulah dia Baitullah..nak tunjukkan kepada mereka itulah makam Rasullullah saw..dan banyak lagi..‎​اِنْشَآءَاللّهُ.
Sent by hj.zawalajam hj. mashod BlackBerry® Smartphone

Janganlah KACAU!

Khamis, 29 September 2011

Isi Hati-Part 3

Ye..aku masih mengharap serta mengharapkannya..saban hari aku merasakan amat perit dan pedih untuk aku tempuhinya.mati akal aku dibuatnya..hanya DIA sahaja yang tahu akan apa yang ada dalam sanubari aku ini..Kekuatan amat aku perlukan pada ketika ini..
Saban hari aku terus berdoa tanpa putus..aku harapkan agar apa yang berlaku ini akan berakhir dengan satu keindahan..
Sent by hj.zawalajam hj. mashod BlackBerry® Smartphone

Isnin, 26 September 2011

Isi Hati Bahagian II

Masa terus berlalu dan berlalu..begitu cepat ia meninggalkan diriku tanpa menoleh kebelakang walaupun sesaat,namun hari-hari yang berlalu itu sedikit sebanyak pun ✗ mengubah akan apa yang aku pendam serta lalui ini.Saban hari,saban waktu,aku memikirkan bilakah ianya akan berakhir?bilakah ianya akan dapat berubah.aku..telah berusaha sedaya-upaya aku untuk memperbetulkan apa yang sewajarnya,namun..masih lagi belum menampakkan hasilnya..pelbagai cara,pelbagai formula telah aku lakukan,namun bukannya makin mudah..malah makin sukar.hendak ditelan..makin lama makin pahit serta perit..mahu tak mahu,kena harungi juga..apa nak dikata..mungkin suratan hidup ini..mungkin ujian bagi aku.Tapi sampai bila?sapa yang tak idamkan kehidupan yang sempurna..aku juga idamkannya..namun makin lama aku idamkan,makin sukar..makin sempit dan terhimpit..bukan aku mengeluh dengan apa yang aku alami..aku perlu mengubah sesuatu yang ✗ aku jumpa akan jawapannya..sindiran demi sindiran,memang aku laluinya..namun,apa kan daya.aku hanya mampu tersenyum,seolah-olah tiada apa yang berlaku..walhal air muka aku jatuh sejatuh-jatuhnya..kenapa tahun ini,begitu sukar?Ye,mungkin ianya ada sebab dan ada hikmah disebalik apa yang berlaku ini.Keajaiban yang aku harapkan masih belun tiba..masih belum nampak..aku semakin hari semakin tersepit dan terhimpit dengan situasi ini..namun,seperti yang aku katakan tadi,apa yang harus aku lakukan?sampai bila harus harap ihsan orang?cukuplah tahun ini sahaja aku berkeadaan seperti ini..tak sanggup rasanya saban malam memikirkan apa yang akan berlaku esok hari..keceriaan luaran ✗ semestinya menampakkan keceriaan dalaman..aku pasrah dan berserah kepada Mu sahaja..
Sent by hj.zawalajam hj. mashod BlackBerry® Smartphone

Sabtu, 24 September 2011

aku dah lakukannya


Alhamdulillah..akhirnya anak-anak ini dapat juga memiliki bangunan merekan sendiri..wajah riang anak-anak itu terpancar jelas...aku..aku pun tumpang gembira juga..sedih pun ada,apa tah lagi bila anak-anak yang sepanjang aku jaga beberapa tahun lalu kini jauh di mata..ragam...memang macam-macam ragam serta pengalaman yang aku tempuhi.mungkin,setakat ini sahaja khidmat aku bersama mereka..namun aku telah tunaikan segala tanggungjawab aku..

Isnin, 19 September 2011

na na na..ghanu kita....


bukan nak menunjuk ye..paparan video ni hanya koleksi aku dan keluarga aku sahaja..sesekali bercuti..tentulah nak abadikannya..buat tatapan anak-cucu aku satu hari nanti..

Ahad, 11 September 2011

Isi Hati

Semakin hari semakin sukar..hendak ditelan,pahit juga yang dirasai.namun hakikatnya,kehidupan harus diteruskan.Adakah ini dugaan bagi aku?Adakah ini pembalasan atas dosa-dosaku didunia ini?nak mengadu..TAPI kat siapa?silap-silap apa yang aku adukan,akan memakan diri sendiri.Kekadang termenungku sendirian..sampai bila keadaan ini akan berlaku?Hari ini..boleh ku cari..esok?lusa?belum lagi aku ketemui jawapannya.Pasrah dan redha dengan ketentuan daripada Nya.
Dicaci,dihina serta diperli,sudah jadi asam-garam dalam kehidupan ini..ye..dalam situasi sebegini,nak buat macamanakan,terima ajelah.waktu malam,aku jadi runsing memikirkan apa yang akan terjadi esok hari pabila matahari mula menampakkan dirinya..begitulah rutin harian yang terpaksa aku lalui.rakan?ada yang faham,dan ada yang buat-buat tak faham.
Aku pernah terfikir untuk........tapi tak boleh teruskan..kerana apa?kerana kesannya adalah amat buruk sekali..namun,jika aku berjaya..maka selesailah akan segalanya.
Zahir nampak cantik dan sempurna,namun disebalik sempurnanya zahir,cantiknya zahir itu tersirat 1001 persoalan,kebimbangan di dalam batin.
Masih adakah peluang?Masih adakah harapan?Masih adakah ruang?
Bila?aku pun tak tahu,sampai bila..aku hanya mampu berdoa dan terus berdoa..agar apa yang aku hajat..diperkenankan oleh Nya..usia makin meningkat..
Sent by hj.zawalajam hj. mashod BlackBerry® Smartphone

Jumaat, 9 September 2011

Mudahnya mendapat pahala..

Foto ini sempat ku ambil sewaktu berada dalam kawasan Masjid di Port.Saban minggu abang ni ada kat lokasi ni,dengan berbekalkan sebotol minyak wangi "atar" beliau menghulurkan kepada setiap jemaah..Allahhuakbar!mulia sungguh hati abang ini..
Sent by hj.zawalajam hj. mashod BlackBerry® Smartphone

Selasa, 6 September 2011

ABAH kirim surat...


sewaktu ada masa terluang...apa lagi yang akan aku lakukan selain dari ber FB,berblog..sudah pastinya aku akan mengemas pejabat mini aku..hahahaha..bukan apa,aku buat sepahmaku jugak lah yang kemas..dalam sibuk mengemas..aku terjumpa surat ini...aduhhh..mengalir airmata ku dibuatnya...bukan ditujukan kat aku pun,tapi kat abang aku...Azhan Hj. Mashod...apa pun,sedekahkanlah surah Fatihah serta pahalanya buat arwah abah....

Khamis, 1 September 2011

1 SYAWAL dan 1 ZAWAL







1 syawal...kali ini memberikan aku 1001 makna sepanjang hayat aku..namun aku bersyukur kerana aku telah diberi kesempatan untuk merayakannya sekali lagi pada tahun ini,biar pun terdapat suka-duka aku sepanjang 1 Syawal ini,namun aku simpan dan zip terus dalam benak sanubari aku,kali ini,aku takmau lagi bising-bising..takut orang kecik ati pulak..biarlah aku zip,sekurang-kurangnya sapa-sapa pun tak sakit ati dengan aku..apa pun,ampun dan maaf aku pinta dari hujung rambut hinggalah ke hujung kaki buat semua yang mengenali diri aku..namun percayalah,aku CUBA UNTUK JADI YANG TERBAIK..namun jika ITU telah ditetapkan kat aku,maka aku terima,namun JANGANlah perli atau hina aku sedemikian..gurauan tak semestinya buat kita suka...apa pun,AKU DAH MAAFKAN..

Ahad, 28 Ogos 2011

Catatan sebelum syawal

Syawal kian menghampiri,manakala Ramadhan akan melabuhkan tirainya ✗ berapa lama lagi..apa yang aku harap serta pohon sepanjang Ramadhan ini,jadilah kenyataan hendaknya..aku pasrah,aku akur..semuanya ketentuan daripadaNya yang 1
Sent by hj.zawalajam hj. mashod BlackBerry® Smartphone

Selasa, 16 Ogos 2011

ikhlas dari hati

ermmm...zaman sekarang ni bukan mudah untuk mencari kawan yang benar-benar kawan..kawan yang susah sama-sama susah,senang,sama-sama senang.syukur,diketemukan dengan kawan jenis ini.bukan "membodek" atau apa jua..tapi inilah realiti kehidupan ini.waktu jatuh,masih lagi ada insan yang sudi jatuh bersama,bukan takat tu aje,malah siap beri tongkat untuk berdiri dan bangun kembali.istilah rakan atau kawan aku rasa tak sesuai untuk digunakan,insan sebegini layak aku gelar sebagai sahabat,tu bagi akulah,kerana dalam kehidupan aku,aku kategorikan 3 jenis,kawan,rakan dan sahabat.
dari bermulanya dahulu seorang kawan,bertukar kepada rakan,dan semenjak kebelakangan ini menjadi sahabat.sewaktu aku ditimpa musibah,sahabat inilah yang tak jemu-jemu menjenguk aku,hulurkan bantuan,baik hantar aku terima rawatan hinggalah adakalanya kewangan.
tak perlulah aku paparkan namanya disini,biarlah Allah swt sahaja yang tahu..budi baiknya selama menjadi sahabat aku,tidak dapat aku balas dengan apa jua yang ada dimuka bumi ini.Aku hanya mampu doakan agar sahabat aku ni,diluaskan rezeki buat selama-lamanya,bukan setakat dirinya,malah buat seluruh ahli keluarganya jua...terima kasih

Sabtu, 13 Ogos 2011

MUBARAK Negeri Selangor


syukur alhamdulillah,tanggal 13 Ramadhan 1432H,aku sekeluarga telah menerima undangan berbuka puasa anjuran Majlis Bekas Wakil Rakyat Negeri Selangor (MUBARAK).Bertempat di Klang Executive Club,aku sekeluarga serta Fadhlah sekeluarga tepat tiba seperti mana yang telah ditetapkan.Di sini aku dapat lihat secara lebih dekat lagi wajah-wajah bekas pemimpin setempat dimana suatu ketika dahulu mereka ini telah menaburkan jasa dan bakti kepada rakyat.

Ni betul-betul cap rambutan

Sent by hj.zawalajam hj. mashod BlackBerry® Smartphone

Ahad, 7 Ogos 2011

Selamat kembali ke Tanah air

Setelah 2 minggu berada di tanah suci,hari ni kakak iparku serta keluarganya selamat sampai ke tanah air.الحمدلله
Sent by hj.zawalajam hj. mashod BlackBerry® Smartphone

Jumaat, 29 Julai 2011

Udang Merah vs 101

Semalam berkesempatan bersama kawan-kawan pekena durian jenis ni..perghhhhh!memang POWER!*lepas gian pun ye gak,maklumlah..tempoh berpantang dah tamat..hahahahaa*
Sent by hj.zawalajam hj. mashod BlackBerry® Smartphone

1001 makna...

Foto-foto ini aku ambil sewaktu sambutan Hari Keluarga Al-Bajuri kali ke 41 pada 25 Disember 2014 yang lalu.. Entah kenapa aku suka ambil ga...